Business Interruption – ubezpieczenie od utraty zysku

02.10.2024 | Odszkodowania bez tajemnic

W dzisiejszym artykule skupimy się na zasadach związanych z wypłatą należnego poszkodowanym przedsiębiorcom odszkodowania związanego z powodzią w ramach posiadanego ubezpieczenia Business Interruption. Uszkodzenie mienia przedsiębiorstwa w wyniku różnego rodzaju zdarzeń losowych często wymusza przestój przedsiębiorstwa. Dlatego wybrane przez przedsiębiorcę ubezpieczenie powinno obejmować nie tylko straty związane z uszkodzeniem mieniem, ale również konsekwencje przerw w produkcji, które mogą poważnie wpłynąć na stabilność firmy oraz jej płynność finansową. Najczęściej bowiem z przedmiotowego ubezpieczenia korzystają przedsiębiorcy z sektora usług produkcyjnych. Choć większość firm jest ubezpieczona na wypadek szkód w mieniu, wiele z nich nie chroni się przed skutkami przerw w działalności, które mogą być dotkliwe niż same straty materialne.

Ubezpieczenie Business Interruption (dalej jako „BI”), czyli ubezpieczenie od utraty zysku, to rodzaj polisy ubezpieczeniowej, skierowanej do przedsiębiorców. BI zabezpiecza przedsiębiorców przed stratami finansowymi spowodowanymi przerwą w prowadzeniu działalności gospodarczej. Przerwa ta może być wynikiem zdarzeń losowych m. in. powodzi, pożaru, awarii maszyn, szkód wyrządzonych przez osoby trzecie, czy inne zdarzenia losowe, które uniemożliwiają normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Ubezpieczenie to jest dostępne wyłącznie jako uzupełnienie ubezpieczenia majątkowego. Aby mieć pewność, że nasze ubezpieczenie obejmuje wszelkie koszty związane z przerwą w działalności należy dokładnie przeanalizować zawartą polisę oraz Ogólne Warunki Ubezpieczenia, w szczególności w zakresie ewentualnych przesłanek wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

W przypadku ubezpieczenia BI, polisa pokrywa zyski, które firma mogłaby osiągnąć, gdyby nie doszło do przerwy w działalności. Obejmuje koszty stałe, które przedsiębiorca nadal musi ponosić, mimo że jej działalność została czasowo przerwana np. wynajem, leasing sprzętu. Ubezpieczenie może również pokrywać dodatkowe koszty poniesione przez firmę w celu minimalizacji strat, takie jak wynajem alternatywnych lokali, sprzętu lub inne tymczasowe rozwiązania. BI obejmuje okres, w którym firma nie mogła prowadzić działalności z powodu szkody, aż do momentu, gdy mogła wrócić do normalnych operacji. Ten okres może być ograniczony czasowo w umowie ubezpieczeniowej np. do 12 miesięcy. Głównym bowiem celem BI jest zapewnienie ciągłości finansowej nawet w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych.

W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Państwu na każdym etapie postępowania w celu uzyskania należnego odszkodowania.

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 30 września 2024 r.

autor/redaktor cyklu:

Katarzyna Tobiasz

Radca prawny
+48 502 471 767 | k.tobiasz@kglegal.pl