Odszkodowanie za odwołany/opóźniony lot

16.10.2024 | Odszkodowania bez tajemnic

W dzisiejszym artykule przedstawimy zasady dochodzenia od przewoźnika lotniczego rekompensaty związanej z odwołanym lub opóźnionym lotem. Opóźnienia na lotniskach mogą mieć różnorodne przyczyny, a każda z nich wiąże się z nieuniknionym dyskomfortem dla pasażerów, którzy zmuszeni są do długiego oczekiwania na swój lot. Zatem, jakie odszkodowanie możemy uzyskać w przypadku poważnych opóźnień?

Wysokość odszkodowania, a długość opóźnionego lotu

Pasażerowie mają prawo do odszkodowania w zależności od długości opóźnienia oraz dystansu planowanego lotu.

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny pasażerom przysługuje prawo do żądania odszkodowania od przewoźnika. Przedmiotowe roszczenie wynika z rozporządzenia parlamentu europejskiego nr 261/2004 i rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów Rozporządzenie określa m.in., że wysokość należnego odszkodowania zależy od długości trasy lotu w linii prostej.

Sposoby określenia długości opóźnienia

Aby określić długość opóźnienia, którego doświadczyli pasażerowie w momencie przylotu, należy porównać planowany czas lądowania z faktycznym czasem, kiedy co najmniej jedne drzwi samolotu zostają otwarte, umożliwiając pasażerom opuszczenie pokładu. Ostateczny moment przylotu to właśnie chwila, gdy drzwi samolotu są otwarte, a pasażerowie mogą rozpocząć wyjście z maszyny.

Przypadki zwolnienia przewoźnika z odpowiedzialności

Przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania, chyba, że lot został odwołany/opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności np.:

a) złe warunki atmosferyczne;
b) strajk pracowników lotniska:
c) zagrożenie bezpieczeństwa;
d) ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego;
e) uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem).

Czy wystąpienie usterek technicznych zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności?

Występowanie usterek technicznych w statkach powietrznych wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych stanowi okoliczność, którą można przewidzieć w ramach standardowej działalności operacyjnej w zakresie przewozów lotniczych, o ile nie zostanie udowodnione, że dana usterka była efektem zdarzeń lub okoliczności wykraczających poza normalny zakres tej działalności. Samo pojawienie się usterki technicznej nie zwalnia zatem przewoźnika lotniczego z odpowiedzialności za opóźnienia, odwołania lotów lub inne negatywne konsekwencje wynikające z takich problemów. Przewoźnik może zostać zwolniony z odpowiedzialności jedynie w przypadku, gdy udowodni, że usterka wynikała z ukrytych wad produkcyjnych samolotu, które nie były możliwe do wykrycia podczas regularnych przeglądów technicznych i konserwacji.

Zwrot wydatków

Pasażerowie mogą również ubiegać się o odszkodowanie za poniesione w czasie oczekiwania na lot wydatki w postaci kosztów wyżywienia, noclegu, jeżeli nie zostały one zagwarantowane przez przewoźnika. W przypadku ubiegania się o zwrot takich kosztów konieczne jest przedstawianie rachunków.

Procedura ubiegania się o odszkodowanie

Aby ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, konieczne jest złożenie reklamacji do przewoźnika obsługującego dany lot. Wniosek ten należy sporządzić w formie pisemnej, ewentualnie dokonać zgłoszenia przez formularz reklamacyjny, znajdujący się na stronie internetowej przewoźnika. W piśmie należy wskazać m.in. numer rejsu, datę, godzinę oraz trasę przelotu. Przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi w przedmiocie zgłoszonej reklamacji.

Co w sytuacji wydania decyzji odmownej przewoźnika?

W przypadku wydania decyzji odmownej pasażerom przysługuje prawo skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego. Ciężar dowodu w trakcie toczącego się postępowania spoczywa na przewoźniku. To przewoźnik lotniczy zobowiązany jest do przedstawienia dowodów potwierdzających nadzwyczajny charakter przyczyny odwołania lub opóźnienia lotu.

W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Państwu na każdym etapie postępowania w celu uzyskania należnego odszkodowania.

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 15 października 2024 r.

autor/redaktor cyklu:

Katarzyna Tobiasz

Radca prawny
+48 502 471 767 | k.tobiasz@kglegal.pl