Komunikat GIIF nr 87 dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie walut wirtualnych

21.11.2024 | Technoglogy

23 października 2024 r. na stronie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (dalej „GIIF”) udostępniono komunikat nr 87, skierowany do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie walut wirtualnych (dalej „VASP”).

Zgodnie z jego treścią, od 30 grudnia 2024 r. VASP będą zobowiązane stosować wymogi określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i niektórych kryptoaktywów oraz zmiany dyrektywy (UE) 2015/849 (dalej „rozporządzenie TFR)”.

Rozporządzenie TFR a rynek walut wirtualnych/kryptoaktywów

Rozporządzenie TFR wprowadza przepisy mające na celu uzyskiwanie informacji o inicjatorach i beneficjentach, które towarzyszą transferom walut wirtualnych/kryptoaktywów, w celu zapobiegania przypadkom prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, wykrywania tych przypadków i prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie, w sytuacji gdy co najmniej jeden z VASP biorących udział w danym transferze walut wirtualnych/kryptoaktywów ma siedzibę w Unii lub, w stosownych przypadkach, ma siedzibę statutową w Unii. Przedmiotowe rozporządzenie określa również wymóg posiadania wewnętrznych polityk, procedur i mechanizmów kontroli w celu zapewnienia wdrożenia środków ograniczających, w przypadku gdy co najmniej jeden z VASP biorących udział w transferze kryptoaktywów ma siedzibę w Unii lub w stosownych przypadkach, ma siedzibę statutową w Unii.

Co komunikat nr 87 GIIF oznacza dla VASP?

Od 30 grudnia 2024 r. VASP, które uzyskały wpis do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach będą zobowiązane m.in.:

  • do zapewnienia, by transferowi walut wirtualnych/kryptoaktywów towarzyszyły określone informacje o inicjatorze (np. imię i nazwisko/nazwa inicjatora; adres rozproszonego rejestru inicjatora/numer rachunku walut wirtualnych/kryptoaktywów inicjatora; adres inicjatora). VASP obsługujący inicjatora, musi również uzyskać informacje dotyczące beneficjenta;
  • do weryfikowania, przed udostępnieniem walut wirtualnych/kryptoaktywów beneficjentowi, poprawności informacji o beneficjencie, na podstawie dokumentów, danych lub informacji uzyskanych z wiarygodnego i niezależnego źródła;
  • do wdrożenia skutecznych procedur opartych na analizie ryzyka, w tym procedur opartych na uwzględnieniu ryzyka, do celów podejmowania decyzji, czy należy wykonać, odrzucić, zwrócić lub wstrzymać transfer walut wirtualnych/kryptoaktywów, w przypadku którego brakuje pełnych wymaganych informacji o inicjatorze i beneficjencie, oraz do celów podejmowania stosownych dalszych kroków;
  • do posiadania wewnętrznych polityk, procedur i mechanizmów kontroli w celu zapewnienia wdrożenia unijnych i krajowych środków ograniczających przy dokonywaniu transferów walut wirtualnych/kryptoaktywów.

VASP, które planują kontynuowanie działalności w zakresie walut wirtualnych/kryptoaktywów oraz podmioty, które będą starały się o uzyskanie zezwolenia na gruncie rozporządzenia MiCA (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów) powinny kierować się w zakresie spełnienia wymogów nakładanych przez rozporządzenie TFR Wytycznymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (dalej „EBA”), m.in.:

  • dotyczącymi wymogów informacyjnych w odniesieniu do transferów środków pieniężnych i transferów niektórych kryptoaktywów, wydane na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1113 („wytyczne dotyczące reguły podróży (ang. travel rule)” EBA/GL/2024/11);
  • w sprawie czynników ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu (EBA/GL/2021/02) w szczególności w zakresie w jakim zostały zmienione przez wytyczne EBA z 16 stycznia 2024 r. zmieniające wytyczne EBA/GL/2021/02. (EBA/GL/2024/01).

Kontrowersje związane z komunikatem GIIF

Opublikowany przez GIIF komunikat został uznany za kontrowersyjny, głównie przez fakt, iż „obowiązki wynikające z TFR, powinny być realizowane przez podmioty wpisane do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach…”. Przyjęte przez GIIF stanowisko, przyczynia się do rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia TFR.

Zgodnie z treścią rozporządzenia TFR, w art. 3 pkt. 15, prawodawca unijny określa, że dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów w rozumieniu rozporządzenia TFR, jest dostawca w zakresie kryptoaktywów zdefiniowany w rozporządzeniu MiCA. Oznacza to, że mowa tutaj o dostawcy, który uzyskał zezwolenie na świadczenie usług na podstawie rozporządzenia MiCA.

Ponieważ VASP są jedynie rejestrowane, nie wchodzą w zakres uzyskania zezwolenia na gruncie rozporządzenia MiCA. Ponadto VASP, które będą składać wniosek o uzyskanie zezwolenia na świadczenie swoich usług, nie mają obowiązku spełnienia wymogów nakładanych przez rozporządzenie TFR, do chwili uzyskania zezwolenia.

*W związku z nadchodzącymi zmianami prawnymi i zmianą siatki pojęciowej „walut wirtualnych” na „kryptoaktywa” (wynikającymi w szczególności ze zmian wprowadzanych przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów – powszechnie znane jako rozporządzenie MiCA) w artykule zostały użyte oba pojęcia.

Niniejszy alert ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 20 listopada 2024 r.

autor:

Karol Sobków

Prawnik
+48 22 856 36 60 | k.sobkow@kglegal.pl

redaktor cyklu:

Natalia Serwińska-Deles

Adwokat
+48 22 856 36 60 | n.serwinska@kglegal.pl

Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.