W dzisiejszym artykule z cyklu p.t. „Wtorkowe Poranki dla Budowlanki” chcielibyśmy przybliżyć Państwu pokrótce zmiany w prawie, nad którymi rozpoczęto prace legislacyjne w listopadzie bieżącego roku lub zmiany, których wejście w życie do końca 2024 roku zostało już przez ustawodawcę potwierdzone.
I. Prawo komunikacji elektronicznej
Dnia 10 listopada 2024 r. zaczęło obowiązywać nowe prawo telekomunikacyjne, tj. ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (dalej: PKE), która implementuje do polskiego porządku prawnego kilka unijnych aktów prawnych, w tym dyrektywę 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Nowe przepisy mają zapewnić konsumentom m.in. większe bezpieczeństwo, klarowność komunikatów od operatora, ochronę przed doliczaniem dodatkowych kosztów za usługi zewnętrzne i łatwiejszą rezygnację z umowy.
Wśród kluczowych zmian wymienia się następujące: (i) ogólnodostępna i bezpłatna porównywarka ofert różnych firm telekomunikacyjnych, (ii) usługa Advanced Mobile Locativom (AML), dzięki której będzie można przekazywać precyzyjne informacje o lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy 112 oraz inne trzycyfrowe numery alarmowe, (iii) konsumenci, którzy korzystają z usług prepaid, będą mogli odzyskać pozostałe środki na koncie, gdy przestaną korzystać z tych usług, (iv) oferty dotyczące usług i umowy muszą być napisane prostym i zrozumiałym językiem, (v) wprowadzenie wspólnych ładowarek do telefonów i innych urządzeń mobilnych. Ładowarki mają być kompatybilne, co zmniejszy ilość elektroodpadów i pozwoli konsumentom oszczędzać.
Ustawa ta wpływa także na działalność innych przedsiębiorców, nie tylko telekomunikacyjnych. Zmiany zaszły bowiem także w zakresie realizacji marketingu bezpośredniego. Wprowadzone zostały swoiste uproszczenia, co ma wyeliminować wątpliwości w zakresie konieczności zbierania dwóch zgód: wynikającej z art. 172 prawa telekomunikacyjnego („pkt”) i art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną („uzdę”).
Oznacza to, że obecnie w ramach realizacji działań marketingowych należy zebrać jedną zgodę wynikającą z art. 398 PKE, która jednocześnie musi spełniać wymogi ważnej zgody z RODO, tj. być dobrowolna, świadoma, jednoznaczna, konkretna. Na przykład, żeby spełnić wymóg dobrowolności checkbox zgody musi być domyślnie odznaczony, użytkownik końcowy nie może czuć przymusu w wyrażeniu zgody ani nie można umieszczać jej w treści umów lub uzależniać zawarcie umowy od wyrażenia zgody. Nie można przyjmować wariantów milczącego wyrażenia zgody. Dodatkowe zgoda musi być tak łatwa do wycofania jak jej wyrażenie oraz jej wycofanie nie może się wiązać dla podmiotu danych z żadnymi negatywnymi konsekwencjami.
Deweloperzy powinni zbierać zgody spełniające powyższe wymogi. Jednocześnie należy wskazać, że zgody zbierane wcześniej w reżimie prawa telekomunikacyjnego i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną mogą okazać się spełniające wymogi obecnej zgody, tj. przede wszystkim zgodności z RODO i opcja wyboru konkretnych telekomunikacyjnych urządzeń końcowych. Gdyby mieli Państwo wątpliwości, co do poprawności stosowanych dokumentów zapraszamy do kontaktu i chętnie doradzimy przy dostosowaniu ich do obowiązujących przepisów.
II. Portal „DOM”
Rada Ministrów nadal prowadzi prace nad uchwaleniem przepisów wprowadzających Portal Danych o Obrocie Nieruchomościami („Portal DOM”), który będzie służyć do prezentacji statystyk dotyczących cen transakcyjnych na rynku mieszkaniowym. Podstawą prawną funkcjonowania Portalu DOM ma być nowelizacja tzw. ustawy deweloperskiej. Portal DOM ma, z jednej strony, przyczynić się do zwiększenia przejrzystości rynku nieruchomości dla obywateli, natomiast, z drugiej strony, dostarczyć organom publicznym informacji niezbędnych do prawidłowego prowadzenia polityki mieszkaniowej państwa. O wadach i zaletach programu pisaliśmy w #221.
Jak zapowiada Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Portal DOM rozpocznie funkcjonowanie z upływem 20 miesięcy od ogłoszenia ustawy, jednak jego pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta dopiero po odpowiednim zasileniu portalu danymi, które będą spływać i być wprowadzane do portalu wraz z zawieranymi transakcjami rynkowymi.
III. Nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska
W dniu 15 listopada 2024 r. skierowano do pierwszego czytania w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej projekt nowelizacji m.in. ustawy Prawo ochrony środowiska. Projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań służących wzmocnieniu środowiskowego wymiaru polityki miejskiej, w szczególności wzmocnienia aspektów transformacji ekologicznej miast, w tym poprawy jakości powietrza.
Projekt przewiduje obligatoryjne opracowywanie dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 20 tys. miejskich planów adaptacji do zmian klimatu (MPA) oraz uwzględniania aspektu adaptacji do zmian klimatu w dokumentach o charakterze strategicznym, w tym dotyczących planowania przestrzennego miast oraz wprowadzenia przepisów, które usprawnią działanie programów finansowych t.j. „Stop Smog” i „Czyste Powietrze”.
IV. Nowelizacja Prawa budowlanego
W dniu 5 listopada 2024 r. odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, podczas którego skierowano do podkomisji nadzwyczajnej poselski projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane. Propozycja zmian zakłada wprowadzenie do przepisów ustawy Prawo budowlane m.in. definicji budowli ochronnej, schronu oraz ukrycia. Jak można przeczytać w uzasadnieniu: „projekt ustawy ma na celu uzupełnienie i poprawienie istniejących przepisów w taki sposób, aby umożliwić samorządom należyte wywiązywanie się z konstytucyjnego obowiązku ochrony obywateli. Zaproponowane przepisy mają także zachęcać obywateli do tworzenia przydomowych schronów, ukryć oraz zobowiązywać inwestorów do uszanowania istniejących norm prawnych”.
V. Nowelizacja ustawy o ochronie ludności
Dnia 8 listopada 2024 roku uchwalono ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej. Ustawa dotyczy utworzenia systemu ochrony ludności, który będzie mógł się przekształcić w obronę cywilną, utworzenia także m.in. systemu bezpiecznej łączności państwowej, który zapewni ciągłość funkcjonowania administracji oraz ochronę ludności w czasie pokoju i wojny.
Z punktu widzenia deweloperów szczególnie ważny jest art. 94 ustawy, który przewiduje, że kondygnacje podziemne w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych oraz garaże podziemne, jeżeli nie przewidziano w nich budowli ochronnej, projektuje się i wykonuje w sposób umożliwiający zorganizowanie w nich miejsc doraźnego schronienia. Oznacza to m.in. wzmocnione stropy nad piwnicami i garażami. Zmiany te mają na celu zwiększenie liczby miejsc schronienia w sytuacjach zagrożenia.
Przepisy będą dotyczyć projektów, dla których wnioski o pozwolenie na budowę zostaną złożone po 31 grudnia 2025 r.
VI. Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze
Do Sejmu dnia 12 listopada 2024 r. wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten dotyczy dostosowania polskiego prawa do unijnych przepisów regulujących kwestie bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów oraz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym w celu zapewnienia stosowania przepisów rozporządzenia bazowego PE i Rady (UE) 2019/1139, rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Celem propozycji jest także odblokowanie możliwości rozwoju przestrzennego polskich miast poprzez zmodyfikowanie szczególnych zasad planowania i zagospodarowania przestrzennego w otoczeniu lotnisk, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu ochrony bezpieczeństwa lotniska. W praktyce nowelizacja zakłada uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska, co pozwoli na wydanie decyzji o warunkach zabudowy także dla terenów objętych planami generalnymi lotnisk.
Projekt skierowano do I czytania w Komisji Infrastruktury, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Termin przedstawienia sprawozdania zakreślono do dnia 17 grudnia 2024 r.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 03 grudnia 2024 r.
autor:Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.