Procedura uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – krok po kroku

24.06.2025 | Wtorkowe Poranki dla Budowlanki

W dzisiejszym artykule z cyklu p.t. „Wtorkowe Poranki dla Budowlanki” pragniemy przybliżyć Państwu procedurę uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia aktu prawa miejscowego jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego podejmuje rada gminy, wyposażona w tak zwane władztwo planistyczne. Następnie organ wykonawczy gminy – wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje ogłoszenia tego faktu w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie, a także w miejscowej prasie oraz Biuletynie Informacji Publicznej. Organ zastrzega możliwość składania wniosków do planu, w terminie nie krótszym niż 21 dni od dnia jego ogłoszenia. Wskazać należy, że integralną częścią uchwały powinien być załącznik graficzny przedstawiający granice obszaru objętego projektem planu.

Z wnioskiem o podjęcie takiej uchwały może wystąpić wójt, burmistrz, prezydent miasta. Inicjatywa w tym zakresie może również zostać podjęta przez lokalną społeczność gminną, w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.

Podkreślić należy, że każdy, również osoba niezamieszkująca w danej gminie, a także nieposiadająca żadnych tytułów prawnych do gruntów znajdujących się na jej obszarze, może złożyć wniosek do projektu planu.

Organ wykonawczy gminy (tj. wójt, burmistrz albo prezydent miasta) o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu powinien pisemnie zawiadomić instytucje właściwe do uzgadniania i opiniowania planu, tak by przy przygotowywaniu projektu planu móc uwzględnić wnioski płynące z uzyskanych opinii oraz dokonanych uzgodnień. Wobec tego projekt planu mogą zaopiniować już na tym etapie m.in.: gminna/miejska komisja urbanistyczna- architektoniczna, wójtowie i burmistrzowie gmin oraz prezydenci miast graniczących z obszarem objętym planem, czy regionalny dyrektor ochrony środowiska. Uzgadniają go m.in.: wojewoda i zarząd województwa, zarządcy dróg, organy wojskowe, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa i wojewódzki konserwator zabytków.

Przy przygotowywaniu projektu planu miejscowego organ powinien również sporządzić prognozę oddziaływania na środowisko oraz prognozę skutków finansowych, jakie niesie za sobą dla gminy uchwalenie planu w określonym kształcie. Plan przygotowywany jest w oparciu o ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (jeśli obowiązuje na danym terenie, w tym o ile nie został zastąpiony planem ogólnym), a także ww. uzgodnienia oraz opinie właściwych organów, które jednak nie są wiążące. Należy podkreślić, że najpóźniej od 1 lipca 2026 r. studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zostaną zastąpione przez plany ogólne gminy i wówczas plany miejscowe przygotowywane będą w oparciu o plany ogólne gminy. Przy przygotowywaniu projektu planu uwzględnia się również mapy zasadnicze i katastralne, zgromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym.

Następnie, organ wykonawczy udostępnia projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu, jak również wyznacza termin, po upływie którego nie można już wnosić uwag do projektu planu. Termin ten nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu planu. Tutaj również należy zaznaczyć, że uwagi do projektu planu może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie. Uwagi należy złożyć pisemnie lub w postaci elektronicznej (e-mailowo, przy użyciu podpisu elektronicznego, podpisu potwierdzonego profilem zaufanym albo podpisem osobistym za pośrednictwem platformy ePUAP). Nie ma tutaj co do zasady formularzy lub wytycznych jak takie wniosek do planu ma wyglądać. Jako Kancelaria pomagamy jednak naszym klientom w składaniu uwag do projektu planu miejscowego.

Na tym etapie prowadzone są również konsultacje społeczne z mieszkańcami, które mogą przybrać różne formy – spotkań otwartych, paneli eksperckich, warsztatów, spotkań plenerowych lub spacerów studyjnych, ankiet lub geoankiet, wywiadów itp. O czym pisaliśmy omawiając dla Państwa reformę planistyczny w artykule #150.

Następnie, organ wykonawczy analizuje zgłoszone uwagi i na tej podstawie, w razie uznania ich za zasadne, wprowadza zmiany do projektu, ewentualnie ponawia uzgodnienia w niezbędnym zakresie. Może również ponownie wyłożyć projekt do publicznego wglądu, a to w razie uznania, że wprowadzone do projektu zmiany są znaczące. Co więcej, przed przedstawieniem radzie gminy projektu planu miejscowego opracowuje się raport podsumowujący przebieg konsultacji społecznych, zawierający w szczególności wykaz zgłoszonych uwag wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem oraz protokoły z czynności przeprowadzonych w ramach konsultacji.

Następnie projekt planu miejscowego poddawany jest pod głosowanie na rady gminy, która pomimo przejścia całej opisanej powyżej procedury nie ma obowiązku go uchwalić. Z reguły projekt planu jest jednak przyjmowany.

Po przyjęciu uchwały przez radę gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego, uchwała wraz z załącznikami przekazywany jest wojewodzie, w celu oceny jej zgodności z przepisami prawa. W razie braku jakichkolwiek zastrzeżeń, wojewoda ma obowiązek publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym danego województwa.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wchodzi w życie w terminie w nim określonym, liczonym od dnia opublikowania, przy czym nie wcześniej niż w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 23 czerwca 2025 r.

autor:

Karolina Pawnik

Adwokat
tel:+ 48 502 730 606 | k.pawnik@kglegal.pl

redaktor cyklu:

dr Joanna Barzykowska

Adwokat, wspólnik
+ 48 502 677 504 | j.barzykowska@kglegal.pl

Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.