Unia Europejska przygotowuje istotne zmiany w przepisach regulujących prawa pasażerów linii lotniczych, które mogą znacząco wpłynąć na możliwość uzyskania odszkodowania za opóźniony lot.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie WE 261/2004 przyznaje pasażerom prawo do rekompensaty finansowej, jeśli ich lot jest opóźniony o co najmniej trzy godziny i opóźnienie to nie wynika z nadzwyczajnych okoliczności, takich jak zła pogoda, zagrożenia bezpieczeństwa czy strajki niezależne od przewoźnika. Proponowane zmiany zakładają jednak podwyższenie minimalnego czasu opóźnienia, po którym podróżny może ubiegać się o odszkodowanie, nawet do pięciu lub sześciu godzin, w zależności od długości trasy.
Projekt reformy argumentowany jest potrzebą zmniejszenia kosztów operacyjnych dla linii lotniczych oraz wyrównania interesów przewoźników i pasażerów, jednak spotyka się z dużym oporem ze strony organizacji konsumenckich. Ich przedstawiciele podkreślają, że dłuższe oczekiwanie na samolot w warunkach stresu, niewiedzy i braku odpowiedniej obsługi nie stanie się mniej dotkliwe tylko dlatego, że odszkodowanie będzie trudniej uzyskać.
Co więcej, w czasie gdy zakłócenia lotów stają się coraz powszechniejsze – między innymi z powodu problemów kadrowych w branży, rosnącej liczby pasażerów i wdrażania niedoskonałych rozwiązań technologicznych – podnoszenie progów rekompensat może zostać odebrane jako osłabienie praw podróżnych w kluczowym momencie.
Eksperci ostrzegają, że jeśli zmiany wejdą w życie, linie lotnicze będą mniej motywowane do zapewnienia punktualności, wiedząc, że finansowe konsekwencje za opóźnienia poniosą rzadziej. Z kolei Komisja Europejska przekonuje, że reformy mają charakter porządkujący i uwzględniają realia współczesnego rynku lotniczego, który zmaga się z niestabilnością operacyjną oraz wzrostem liczby nieprzewidywalnych zdarzeń.
Dla podróżnych oznacza to jednak konieczność baczniejszego śledzenia nowych regulacji i potencjalne ograniczenie ochrony, do której zdążyli się przyzwyczaić przez ostatnie dwie dekady. Decyzja o ostatecznym kształcie przepisów ma zapaść jeszcze w tym roku i będzie miała znaczący wpływ na relację między liniami lotniczymi a ich klientami w całej Unii.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 25 czerwca 2025 r.
autor/redaktor cyklu:
Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.