Rok 2023 jest rokiem wyborczym. Partie polityczne proponowały różne rozwiązania w zakresie podatków. Postulaty wyborcze nie zostały jak dotąd uchwalone w procesie legislacyjnym. Prześledźmy zatem najważniejsze zmiany, które zostały uchwalone i wejdą w życie w 2024 r.
VAT
- KSeF
Największą rewolucją jest wprowadzenia obowiązku wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur. Od 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy obowiązkowo będą musieli wystawiać faktury ustrukturyzowane. Nie będzie możliwości wystawiania faktur w formie papierowej, ani elektronicznej w obecnym kształcie. Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania organy skarbowe będą miały bezpośredni wgląd w wystawiane faktury. Przedsiębiorcy natomiast otrzymają wystawione przez kontrahenta faktury w czasie rzeczywistym. Korzystanie z nowego systemu będzie dobrowolne dla rolników ryczałtowych
KSeF wymusza konieczność zaznajomienia się przez przedsiębiorców i księgowych z nowym systemem oraz dostosowanie stosowanego oprogramowania księgowego do nowych wymogów. Za nie stosowanie się do obowiązkowego korzystania z KSeF przewidziane są kary pieniężne. Będą jednak nakładane dopiero od 2025 r.
- Płatności transgraniczne
Od nowego roku zostanie nałożony dodatkowy obowiązek na instytucje płatnicze. Będą one musiały ewidencjonować płatności na rzecz odbiorców posiadających siedzibę w innym kraju UE, jeżeli ich liczba przekroczy 25 w przeciągu kwartału. Ewidencje będą przechowywana przez 3 lata. Celem wprowadzenia zmian jest poprawa kontroli nad przepływem pieniędzy między różnymi krajami UE, a także zwiększenie bezpieczeństwa transakcji finansowych.
- Wiążąca Informacja Stawkowa
W 2024 r. wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) będzie mógł być złożony wyłącznie w formie elektronicznej. Wnioskodawca obowiązkowo będzie musiał podać numer telefonu, bądź adres poczty elektronicznej. Wymaganie te będą dotyczyć każdego wnioskodawcy, niezależnie czy posiada siedzibę w Polsce, czy za granicą.
- VAT na żywność
Od 2024 r. wracają stawki 5% podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze, m. in. pieczywo, produkty mleczarskie, mięso, ryby, warzywa, owoce, tłuszcze i oleje, przetwory z warzyw, owoców, wody i niektóre napoje.
Podatek dochodowy
- Skrócona amortyzacja
Podatnicy będący mikro, małymi, lub średnimi przedsiębiorcami, prowadzący działalność w gminach o wysokim bezrobociu i jednocześnie niskim dochodzie na mieszkańca będą mogli indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, zaliczonymi do grupy 1 i 2 Klasyfikacji, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych danego podatnika. Stawki amortyzacji będą mogły zostać obniżone, tak by okres amortyzacji maksymalnie wynosił do 10 lub do 5 lat, w zależności od stopy bezrobocia w danej gminie.
Ustalenie indywidualnej stawki będzie możliwe tylko dla budynków i budowli wytworzonych we własnym zakresie. Nie będą jej podlegały natomiast nabyte środki trwałe.
- Możliwość rezygnacji ze zwolnienia podatkowego
Podatnik będzie mieć możliwość rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania określonych dotacji, subwencji, dopłat oraz innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Warunkiem koniecznym będzie złożenie oświadczenia w tym zakresie naczelnikowi urzędu skarbowego przed upływem terminu na złożenie rocznego rozliczenia podatkowego. Skorzystanie z tego rozwiązania umożliwi amortyzację środków trwałych nabytych ze środków, wobec których podatnik zrezygnował ze zwolnienia.
- Brak WHT przy listach zastawnych i obligacjach
Płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od odsetek lub dyskonta, niezależnie od kwoty, od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Możliwość skorzystania z tej preferencji będzie dotyczyć tylko w sytuacji złożenia przez emitenta do naczelnika urzędu skarbowego, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych, o warunkach zwolnienia z podatku dochodu z odsetek lub dyskonta od listów zastawnych i obligacji, w stosunku do podmiotów powiązanych.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 18 grudnia 2023 r.
autor/redaktor cyklu: