W dzisiejszym artykule chcielibyśmy przybliżyć Państwu temat zielonych obligacji, które mają szansę stać się popularnym narzędziem finansowania projektów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Zielone obligacje (Green bond) to rodzaj dłużnych papierów wartościowych, które umożliwiają emitentom pozyskanie kapitału na realizację projektów, które mają wpłynąć pozytywnie na środowisko naturalne.
W obrocie międzynarodowym, żeby obligacje mogły zostać uznane jako zielone, muszą przejść przez proces certyfikacji za który odpowiada ICMA (International Capital Market Association).
ICMA jest również autorem Green Bond Principles (GBP), tj. niewiążących wytycznych dotyczących zielonych obligacji, które wyznaczają światowe standardy w tym zakresie. GBP obejmują cztery kluczowe elementy:
- Wykorzystanie środków – środki z emisji zielonych obligacji muszą zostać przeznaczone na tzw. zielone projekty, w skład których wchodzą między innymi: energia odnawialna, zielone budynki, czysty transport, ochrona bioróżnorodności lądowej i wodnej, efektywność energetyczna, zapobieganie powstaniu zanieczyszczeń i ich kontrola, zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi i ściekami, ochrona bioróżnorodności lądowej i wodnej, dostosowanie do zmian klimatów; produkty i technologie produkcji oraz procesy wydajne ekologicznie i/lub dostosowane do gospodarki o obiegu zamkniętym;
- Proces oceny i selekcji projektów – inwestorzy powinni zostać poinformowani przez emitenta obligacji o celach związanych ze zrównoważoną polityką środowiskową, procesach służących emitentowi do klasyfikacji projektów jako zielone (przy wykorzystaniu wyżej wymienionych kategorii), kryteriach kwalifikacji oraz sposobie identyfikacji potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić podczas realizacji projektów;
- Zarządzanie środkami – środki uzyskane z emisji powinny zostać wpłacone na subkonto, przeniesione do osobnego portfela lub być w inny, odpowiedni sposób monitorowane przez emitenta;
- Raportowanie – do obowiązków emitentów należy gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących wykorzystania środków z emisji. Wcześniej wspomniane informacje powinny być aktualizowane co roku, do czasu pełnego przydzielenia środków oraz w sposób terminowy w przypadku istotnych zmian. Zalecane jest prezentowanie informacji uogólnionych oraz korzystanie ze wskaźników jakościowych oraz ilościowych, np. zmniejszenia zużycia wody, mocy wytwórczych energii i energii elektrycznej, wartości dotyczących redukcji gazów cieplarnianych.
Na terenie Unii Europejskiej, od dnia 21 grudnia 2024 r. konieczne będzie stosowanie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (zwane również jako EuGB).
Celem Rozporządzenia jest określenie jednolitych wymogów dla emitentów obligacji, którzy chcą stosować oznakowanie „europejska zielona obligacja” lub „EuGB” w odniesieniu do swoich obligacji udostępnionych inwestorom w Unii Europejskiej (tj. dopuszczenie obligacji do obrotu w systemie obrotu zlokalizowanym w Unii lub oferta publiczna w obrębie Unii).
Zgodnie z EuGB, zielone obligacje będą mogły być emitowane przez przedsiębiorstwa finansowe i niefinansowe oraz podmioty niebędące przedsiębiorstwami, takie jak emitenci długu państwowego. W praktyce oznacza to, że emitentami zielonych obligacji mogą być min:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- państwa,
- przedsiębiorstwa komercyjne (np. z branży budowlanej, energetycznej, paliwowej),
- instytucje finansowe (np. banki, fundusze inwestycyjne, instytucje ubezpieczeniowe),
- międzynarodowe instytucje finansowe.
EuGB nakłada na emitentów alokację całości środków z emisji na cele zgodne z treścią Rozporządzenia. W drodze odstępstwa, emitenci będą mogli ulokować 15% przychodów z obligacji na działalność gospodarczą, pod warunkiem, że działalność tę stanowi:
- działalność gospodarcza, w związku z którą do dnia emisji europejskiej zielonej obligacji nie weszły w życie żadne techniczne kryteria kwalifikacji, lub
- działalność w kontekście wsparcia międzynarodowego objętego sprawozdawczością zgodną z wytycznymi uzgodnionymi na poziomie międzynarodowym, kryteriami i cyklami sprawozdawczymi, w tym finansowanie na rzecz klimatu raportowane Komisji na podstawie Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu, zgodnie z art. 19 ust. Rozporządzenia (UE) 2018/1999, oraz oficjalna pomoc rozwojowa raportowana Komitetowi Pomocy Rozwojowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Przed dokonaniem emisji europejskiej zielonej obligacji emitenci mają obowiązek wypełnienia arkusza informacyjnego europejskiej zielonej obligacji, który następnie musi zostać poddany kontroli przedemisyjnej przeprowadzonej przez kontrola zewnętrznego. Emisja jest możliwa po uzyskaniu pozytywnej opinii kontrolera. Nadzór nad zewnętrznymi kontrolerami będzie sprawowany przez ESMA (European Securities and Markets Authority).
Emitenci europejskich zielonych obligacji zobowiązani będą do sporządzenia sprawozdania z alokacji europejskiej zielonej obligacji. Takie sprawozdanie sporządzane jest co 12 miesięcy licząc od dnia pełnej alokacji przychodów z europejskiej zielonej obligacji oraz, w stosownych przypadkach, do momentu zrealizowania planu dotyczącego nakładów inwestycyjnych.
Ponadto, po dokonaniu alokacji przychodów z obligacji, emitenci mają obowiązek co najmniej raz w okresie trwania zielonych obligacji, sporządzenia i podania do wiadomości publicznej sprawozdania dotyczącego wpływu europejskiej zielonej obligacji na temat wpływu wykorzystania przychodów z obligacji na środowisko. Sprawozdanie może dotyczyć więcej niż jednej emisji europejskich zielonych obligacji i powinno zawierać takie elementy jak strategia środowiskowa i uzasadnienie środowiskowe, alokacje przychodów z obligacji oraz wpływy przychodów z obligacji na środowisko.
Podsumowując, zielone obligacje to instrumenty finansowe, które mają na celu zapewnienie finansowania w inwestycje związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Obowiązki nałożone na emitentów mają na celu zapobieganie tzw. „greenwashing”, czyli finansowaniu projektów, którego nie mają pozytywnego wpływu na środowisko, mimo że są przedstawiane jako zielone projekty.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 25 listopada 2024 r.
autorzy:Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.