Ekspansja na rynku krajowym, czy wejście na nowe rynki wiąże się z dużymi kosztami. Mogą one stanowić barierę dla niektórych przedsiębiorców. W celu jej usunięcia, ustawodawca wprowadził możliwość dodatkowego odliczenia kosztów uzyskania przychodu, w przypadku ponoszenia wydatków na określone cele związane z ekspansją (ulga na ekspansję).
Z ulgi na ekspansję skorzystają podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych oraz fizycznych (z wyłączeniem korzystających z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). Ulga dotyczy wydatków ponoszonych na:
- uczestnictwo w targach (organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika, zakwaterowanie i wyżywienie pracowników i podatnika),
- działania promocyjno-informacyjne,
- dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
- przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Podatnicy ponoszący te wydatki mogą odliczyć je dwukrotnie – na zwykłych zasadach jako koszt uzyskania przychodu oraz w ramach ulgi. W ramach ulgi można odliczyć maksymalnie 1 mln zł.
Warunkiem skorzystania z ulgi jest zwiększenie w ciągu dwóch kolejnych lat przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez siebie, tj:
- zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, lub
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Niespełnienie tego warunku rodzi obowiązek doliczenia kwoty ulgi do przychodu za ostatni rok, w którym należało spełnić obowiązek zwiększenia przychodów.
Ulgę można odliczyć w zeznaniu rocznym za rok, w którym poniesiono koszty. Jeżeli w zeznaniu podatkowym wykazano stratę albo uzyskany dochód jest niższy od przysługującego odliczenia, to z ulgi można skorzystać w ciągu kolejnych 6 lat.
Z wydanych w tym przedmiocie interpretacji podatkowych dowiadujemy się, że wytworzeniem produktu nie będzie stworzenie zestawu z użyciem produktów, które są nabywane przez podatnika. Taki zestaw nie stanowi rzeczy wytworzonej, a jest rzeczą zakupioną (0111-KDIB2-1.4010.433.2022.1.AR). Za produkt dotychczas nieoferowany nie można też uznać samą zmianę gramatury, technologii czy receptury (0111-KDIB1-3.4010.366.2021.1.MBD). Ponadto ulga przysługuje wyłącznie producentom. Nie skorzystają z niej podmioty, które zleciły produkcje komu innemu, nawet jeśli towar będzie wyprodukowany pod ich znakiem towarowym, lub z ich receptury (0111-KDIB1-3.4010.241.2022.1.IZ i 0114-KDIP2-1.4010.192.2022.1.KW).
Zgodnie z wydanymi interpretacjami do kosztów poniesionych na działania promocyjno-informacyjne zaliczają się także wydatki na kampanie reklamowe produktu, prowadzone w internecie, także gdy usługa jest rozliczana przez zapłatę za każde kliknięcie reklamy. Kosztem będą również koszty wynagrodzeń pracowników za czas pracy poświęcony na prowadzenie i aktualizację strony internetowej, czy na przygotowanie banerów reklamowych (0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS). Poza tym do kosztów promocyjno-informacyjnych można zaliczyć:
- przygotowanie materiałów reklamowych (np. druku katalogów),
- korzystanie z zagranicznych platform sprzedażowych (Amazon, Archiproducts),
- przygotowywanie tekstów reklamowych, projektowanie i wysyłka newsletterów,
- udostępnianie materiałów reklamowych na specjalnie przygotowanych iPadach,
- współpracę z tzw. influencerami zagranicznymi (osobami, które promują produkty spółki w mediach społecznościowych na rynkach zagranicznych),
- zarządzanie hostingiem oraz projektowanie, optymalizacja i wdrażanie stron WWW,
- nabycie usług podmiotów pośredniczących w zakładaniu i obsłudze zagranicznych kont sprzedawców na platformie Amazon w innych krajach, a także rozpoczęcia współpracy z innymi marketplace’ami operującymi za granicą,
- wynajem domu pokazowego (showroom), który służy prezentacji, promocji i szkoleniom w zakresie produktów,
- zakup biletów lotniczych dla członków delegacji podatnika, którzy na miejscu zajmują się prezentacją i promocją produktów spółki w domu pokazowym (showroom),
- zakwaterowanie i wyżywienie osób związane z pobytem, prezentacją i promocją produktów spółki w domu pokazowym (showroom). (0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR).
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 4 grudnia 2023 r.
autor/redaktor cyklu: