Uwagę organów skarbowych zazwyczaj zwracają dwie sytuacje: ponadprzeciętny przychód oraz długotrwała strata. Działalność internetowych influencerów przez dłuższy czas stanowiła terra incognita dla urzędników. Jednakże w związku z tym, że dość szybko w tej branży pojawiły się duże pieniądze, urzędy skarbowe zaczęły się temu bliższej przyglądać. Jednym z zagadnień budzących wątpliwości podatkowe stanowiło opodatkowanie donejtów, czyli dobrowolnych wpłat na rzecz twórców internetowych. Skoro ich otrzymanie zależy wyłącznie od woli osoby chcącej wesprzeć influencera i nie jest związane z żadnym świadczeniem wzajemnym, to logicznym wydawałoby się, że stanowi darowiznę. W takim przypadku podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Zdaniem polskich organów skarbowych niekoniecznie. Umowa darowizny, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, jest umową jednostronnie zobowiązującą. To darczyńca jest stroną, która zobowiązuje się do określonego świadczenia na rzecz obdarowanego. Jeżeli zatem otrzymane wsparcie pochodzi od osoby, której nie jesteśmy w stanie zidentyfikować – nie znamy jej danych osobowych, to nie stanowi ono darowizny (tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji 9 kwietnia 2025 r. znak 0111-KDIB2-3.4015.39.2025.1.MD).
Jeżeli zatem otrzymane pieniądze (lub wsparcie w innej formie) nie będzie darowizną, wówczas należy uznać je za przychód z innych źródeł opodatkowany podatkiem dochodowym. Ma to znaczenie nie tylko dla twórców korzystających YouTuba, OnlyFans, czy Instagrama. Będzie to również dotyczyć prywatnych zbiórek organizowanych w internecie.
Organy skarbowe coraz lepiej poruszają się w sieci. Sprzyja temu również obowiązek nałożony przez dyrektywę DAC7 na platformy internetowe raportowania danych dotyczących użytkowników.
Zobacz: Obowiązkowe raportowanie dla e-commerce
Środowisko influencerów powinno dalej iść zatem w stronę profesjonalizacji (co już się dzieje, biorąc pod uwagę spółki zakładane przez twórców internetowych i ich obroty). Płacenie podatków jest bowiem obowiązkiem powszechnym. Lepiej więc wcześniej zaplanować prowadzenie takiej działalności (w tym jej formę i obowiązki podatkowe), niż zostać zaskoczonym kontrolą podatkową i koniecznością zapłaty podatku w zaskakująco wysokiej kwocie.
Zobacz: Zarabianie w internecie a podatek
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 26 maja 2025 r.
autor/redaktor cyklu:
Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.