Już w najbliższą niedzielę wejdzie w życie wiele przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (dalej: „Nowelizacja”). Dlatego dzisiaj kontynuujemy temat zmian w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym („Ustawa”) i wskażemy Państwu jakie przepisy wykonawcze do Ustawy zostaną wydane albo zmienione w związku z opisywaną Nowelizacją.
Dwa najistotniejsze rozporządzenia będą dotyczyły procedury tworzenia planów ogólnych. Pierwsze, zgodnie z art. 13m ust. 1 Ustawy, określi minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi w zakresie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy, uwzględniając potrzeby kształtowania ładu przestrzennego i racjonalnego gospodarowania gruntami rolnymi, w tym przeciwdziałania powstawaniu konfliktów przestrzennych i rozpraszaniu zabudowy.
Projekt drugiego rozporządzenia w sprawie sposobu przygotowania projektu planu ogólnego gminy można już znaleźć na stronach Rządowego Centrum Legislacji (numer wykazu 98). W rozporządzeniu tym określona będzie charakterystyka stref planistycznych (o których pisaliśmy w #153 ), w tym ich profil funkcjonalny oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej, a także sposób:
- obliczania zapotrzebowania na nową zabudowę mieszkaniową oraz chłonności terenów niezabudowanych,
- tworzenia gminnego katalogu stref planistycznych,
- przygotowania projektu planu ogólnego,
- stosowania oznaczeń, nazewnictwa, standardów oraz sposób prezentacji graficznej danych przestrzennych,
- dokumentowania prac planistycznych w zakresie planu ogólnego,
- wydawania wypisów i wyrysów z planu ogólnego.
Kolejnym rozporządzeniem, które będzie wymagało zmiany to rozporządzenie wydawane na podstawie art. 16 ust. 2, które ma określać sposób przygotowania projektu planu miejscowego w części tekstowej i graficznej, określając skale, klasy przeznaczenia terenu, stosowane oznaczenia, nazewnictwo, standardy, sposób prezentacji graficznej danych przestrzennych oraz sposób dokumentowania prac planistycznych w zakresie planu miejscowego. Zgodnie z Ustawą ma ono uwzględniać potrzeby kształtowania ładu przestrzennego, w tym przeciwdziałania powstawaniu konfliktów przestrzennych i rozpraszaniu zabudowy oraz możliwości dokonania oceny prawidłowości prac planistycznych.
Zmienią się także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 61 ust. 6 Ustawy, czyli minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego.
Zgodnie z przepisami przejściowymi (art. 71 Nowelizacji) powyższe dwa dotychczas wydane rozporządzenia na podstawie art. 16 ust. 2 lub art. 61 ust. 6 Ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, i mogą być w tym czasie zmieniane w granicach określonych odpowiednio w art. 16 ust. 2 lub art. 61 ust. 6 w brzmieniu nadanym Nowelizacją. Na razie nie przedstawiono projektu żadnego z ww. rozporządzeń.
O zmianach zasad partycypacji społecznej w uchwalaniu aktów planowania przestrzennego pisaliśmy już w artykule #150 i zachęcamy do zapoznania się z opisanymi tam zasadami. Dzisiaj chcemy wskazać na rozporządzenie, które w tym zakresie ma zostać wydane w zakresie określenia wzoru formularza, o którym mowa w ust. 1 – tj. wniosku do projektu aktu planowania przestrzennego, uwagę, o której mowa w art. 8i ust. 1 pkt 1 Ustawy, wniosku o sporządzenie lub zmianę aktu planowania przestrzennego oraz wniosku i rezygnacji, o których mowa w art. 8f Ustawy, w tym w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Dopiero w dniu 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie przepisy dotyczące funkcjonowania Rejestru Urbanistycznego i do tego dnia powinny zostać wydane przepisy wykonawcze. Pochylimy się nad tym tematem odrębnie, a dzisiaj tylko krótko wskazujemy, że Rejestr będzie zbiorem danych prowadzony w systemie teleinformatycznym, w którym gromadzone będą informacje i dane z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym dane przestrzenne. Zgodnie z Nowelizacją Rejestr będzie nieodpłatny i dostępny dla wszystkich zainteresowanych.
Dla funkcjonowania Rejestru niezbędne będzie jednak wydanie przepisów wykonawczych, a mianowicie rozporządzenia obejmujące (i) szczegółowe rozwiązania organizacyjno-techniczne Rejestru, (ii) szczegółowe zakres informacji i danych gromadzonych w Rejestrze, oraz (iii) tryb tworzenia, aktualizacji oraz udostępniania informacji i danych, o których mowa w art. 67d ust. 1 Ustawy.
Ponadto, zgodnie z art. 72 Nowelizacji zmiany ulegną następujące przepisy wykonawcze wydane na podstawie:
- art. 37m Ustawy – tj. rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie zakresu projektu miejscowego planu rewitalizacji w części tekstowej oraz zakresu i formy wizualizacji ustaleń miejscowego planu rewitalizacji z dnia 1 lipca 2016 r.;
- art. 64b ust. 2 Ustawy – tj. rozporządzenie ministra rozwoju i technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego albo warunków zabudowy z dnia 20 grudnia 2021 r.;
- art. 67 ust. 3 Ustawy – tj. rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy z dnia 26 sierpnia 2003 r.;
- art. 67b Ustawy – tj. rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego z dnia 26 października 2020 r.
Powyższe rozporządzenia powinny zostać zmienione w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie, a po tym czasie utracą moc obowiązywania.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 18 września 2023 r.
autor/redaktor cyklu: