Ostatnie dni na zatwierdzenie sprawozdań finansowych – przypomnienie dla spółek i fundacji rodzinnych

26.06.2025 | Wiadomości

Zbliża się 30 czerwca 2025 r. – ostateczny termin na zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych za poprzedni rok obrotowy, tj. 2024 rok. Obowiązek ten dotyczy spółek prawa handlowego, jednak nie zapominajmy także o obowiązkach fundacji rodzinnych.

Poniżej przedstawiamy krótkie przypomnienie procedur i obowiązków.

DLA SPÓŁEK

Co należy zrobić?

  • Sporządzić sprawozdanie finansowe – w formacie XML, zgodnie z wymogami e-Sprawozdań.
  • Podpisać dokument – elektronicznie przez wszystkich członków zarządu (lub wspólników w spółkach osobowych).
  • Zwołać zgromadzenie wspólników / walne zgromadzenie odpowiednio – w zależności od formy prawnej spółki – w celu zatwierdzenia sprawozdania oraz podjęcia uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty oraz udzielenie absolutorium.
  • Zatwierdzić sprawozdanie – najpóźniej do 30 czerwca 2025 r.

Złożenie dokumentów

Dokumenty finansowe należy złożyć do Krajowego Rejestru Sądowego – przez system RDF (Repozytorium Dokumentów Finansowych), w ciągu 15 dni od ich zatwierdzenia.

Dokumenty do złożenia:

  • sprawozdanie finansowe (w formacie XML),
  • sprawozdanie z działalności (chyba, że spółka korzysta uproszczenia dla jednostek mikro i małych obejmujące m.in. zwolnienie tych jednostek ze sporządzania sprawozdania z działalności),
  • uchwała o zatwierdzeniu ww. sprawozdań,
  • uchwała o podziale zysku/pokryciu straty.

DLA FUNDACJI RODZINNYCH

Choć fundacje rodzinne są nowymi podmiotami funkcjonującymi w polskim prawie, również ciąży na nich obowiązek sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

Co należy zrobić?

Przygotować i zatwierdzić sprawozdanie

Termin:

  • sporządzenia: do 3 miesięcy po zakończeniu roku obrotowego – zazwyczaj do 31 marca (jeśli rok obrotowy to rok kalendarzowy);
  • zatwierdzenia: przez Zgromadzenie Beneficjentów – do 30 czerwca.

Złożenie dokumentów

Dokumenty należy złożyć:

  • do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS): wyłącznie w formie elektronicznej i podpisany podpisem elektronicznym, zaufanym lub osobistym;
  • do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim (Rejestr Fundacji Rodzinnych).

Rejestr Fundacji Rodzinnych działa wyłącznie w formie papierowej – bez elektronicznego dostępu online.

Wymagane załączniki:

  • formularz druk RFR‑Z30 + druk RFR‑ZN,
  • sprawozdanie finansowe w formie papierowej,
  • sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej (płyta CD-plik XML),
  • uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,
  • uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o podziale zysku lub pokryciu straty,
  • uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o udzieleniu absolutorium członkom zarządu fundacji,
  • protokół z posiedzenia Zgromadzenia Beneficjentów, na którym zapadły uchwały opisane w pkt 4-6 powyżej,
  • sprawozdanie z badania, jeżeli sprawozdanie finansowe fundacji rodzinnej podlega badaniu zgodnie z treścią ustawy o rachunkowości,
  • opłata sądowa w wysokości 250 złotych.

Jeśli mają Państwo wątpliwości co do prawidłowości przeprowadzenia procedury lub potrzebują wsparcia w zakresie przygotowania i złożenia dokumentów – zapraszamy do kontaktu. Zespół naszej kancelarii pozostaje do Państwa dyspozycji na każdym etapie procesu.

Chętnie pomożemy również w zakresie organizacji Zgromadzenia Beneficjentów oraz kompletowania i składania dokumentów do Rejestru Fundacji Rodzinnych. Wspieramy naszych Klientów kompleksowo – krok po kroku.

Zostało niewiele czasu – działajmy, zanim minie termin!

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 25 czerwca 2025 r.

autor:

Michał Sowiński

Doradca restrukturyzacyjny, wspólnik
+48 512 037 021 | m.sowinski@kglegal.pl

Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.