Zbliża się 30 czerwca 2025 r. – ostateczny termin na zatwierdzenie rocznych sprawozdań finansowych za poprzedni rok obrotowy, tj. 2024 rok. Obowiązek ten dotyczy spółek prawa handlowego, jednak nie zapominajmy także o obowiązkach fundacji rodzinnych.
Poniżej przedstawiamy krótkie przypomnienie procedur i obowiązków.
DLA SPÓŁEK
Co należy zrobić?
- Sporządzić sprawozdanie finansowe – w formacie XML, zgodnie z wymogami e-Sprawozdań.
- Podpisać dokument – elektronicznie przez wszystkich członków zarządu (lub wspólników w spółkach osobowych).
- Zwołać zgromadzenie wspólników / walne zgromadzenie odpowiednio – w zależności od formy prawnej spółki – w celu zatwierdzenia sprawozdania oraz podjęcia uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty oraz udzielenie absolutorium.
- Zatwierdzić sprawozdanie – najpóźniej do 30 czerwca 2025 r.
Złożenie dokumentów
Dokumenty finansowe należy złożyć do Krajowego Rejestru Sądowego – przez system RDF (Repozytorium Dokumentów Finansowych), w ciągu 15 dni od ich zatwierdzenia.
Dokumenty do złożenia:
- sprawozdanie finansowe (w formacie XML),
- sprawozdanie z działalności (chyba, że spółka korzysta uproszczenia dla jednostek mikro i małych obejmujące m.in. zwolnienie tych jednostek ze sporządzania sprawozdania z działalności),
- uchwała o zatwierdzeniu ww. sprawozdań,
- uchwała o podziale zysku/pokryciu straty.
DLA FUNDACJI RODZINNYCH
Choć fundacje rodzinne są nowymi podmiotami funkcjonującymi w polskim prawie, również ciąży na nich obowiązek sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
Co należy zrobić?
Przygotować i zatwierdzić sprawozdanie
Termin:
- sporządzenia: do 3 miesięcy po zakończeniu roku obrotowego – zazwyczaj do 31 marca (jeśli rok obrotowy to rok kalendarzowy);
- zatwierdzenia: przez Zgromadzenie Beneficjentów – do 30 czerwca.
Złożenie dokumentów
Dokumenty należy złożyć:
- do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS): wyłącznie w formie elektronicznej i podpisany podpisem elektronicznym, zaufanym lub osobistym;
- do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim (Rejestr Fundacji Rodzinnych).
Rejestr Fundacji Rodzinnych działa wyłącznie w formie papierowej – bez elektronicznego dostępu online.
Wymagane załączniki:
- formularz druk RFR‑Z30 + druk RFR‑ZN,
- sprawozdanie finansowe w formie papierowej,
- sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej (płyta CD-plik XML),
- uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,
- uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o podziale zysku lub pokryciu straty,
- uchwałę Zgromadzenia Beneficjentów o udzieleniu absolutorium członkom zarządu fundacji,
- protokół z posiedzenia Zgromadzenia Beneficjentów, na którym zapadły uchwały opisane w pkt 4-6 powyżej,
- sprawozdanie z badania, jeżeli sprawozdanie finansowe fundacji rodzinnej podlega badaniu zgodnie z treścią ustawy o rachunkowości,
- opłata sądowa w wysokości 250 złotych.
Jeśli mają Państwo wątpliwości co do prawidłowości przeprowadzenia procedury lub potrzebują wsparcia w zakresie przygotowania i złożenia dokumentów – zapraszamy do kontaktu. Zespół naszej kancelarii pozostaje do Państwa dyspozycji na każdym etapie procesu.
Chętnie pomożemy również w zakresie organizacji Zgromadzenia Beneficjentów oraz kompletowania i składania dokumentów do Rejestru Fundacji Rodzinnych. Wspieramy naszych Klientów kompleksowo – krok po kroku.
Zostało niewiele czasu – działajmy, zanim minie termin!
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 25 czerwca 2025 r.
autor:
Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.