Зазвичай, податкові платежі здійснює платник податків, тобто суб'єкт господарювання з податковим зобов'язанням. Однак іноді обов'язок сплатити податок покладається на платника, який є суб'єктом, відповідальним за обчислення та стягнення податку з платника податків і своєчасне його перерахування податковому органу. Саме це стосується податку на прибуток. Це специфічний інститут у рамках податку на прибуток. Він застосовується до виплат дивідендів, відсотків, роялті або певних нематеріальних послуг суб'єктам господарювання з податковою резиденцією за межами Польщі.

Як правило, польська організація, яка здійснює платежі за вищезазначеними правами, зобов'язана утримувати податок на прибуток за фіксованою ставкою у розмірі 19% або 20%. Однак, якщо загальна сума, сплачена тій самій організації протягом податкового року, не перевищує 2 000 000 злотих, може бути застосована чинна ставка податку або звільнення від сплати податків згідно з чинною угодою про уникнення подвійного оподаткування. Умовою використання ставки податку або звільнення від сплати податків згідно з чинною угодою про уникнення подвійного оподаткування є отримання чинного сертифіката податкового резидента від іноземного контрагента. Також можливо скористатися звільненням від сплати податку у джерела відповідно до самого Закону. У такому випадку, крім чинного сертифіката податкового резидента, необхідно також отримати низку декларацій. Ці декларації повинні зазначати, що іноземний контрагент є бенефіціарним власником, не користується звільненням від сплати податку на прибуток з усіх своїх доходів, незалежно від джерела їх доходів, та безпосередньо володіє не менше ніж 25% акцій компанії, яка сплачує платежі.

Однак, якщо належна сума перевищує 2 000 000 злотих, уникнути стягнення податків згідно з чинним договором про уникнення подвійного оподаткування буде неможливо, без урахування звільнень або ставок, що виникають з конкретних положень або договорів про уникнення подвійного оподаткування. Однак уникнути стягнення податків можливо, якщо суб'єкт господарювання, що сплачує податок, подає декларацію, яка:

  1. має документи, необхідні згідно з податковим законодавством, для застосування податкової ставки, звільнення від сплати податку або несплати податку, що випливають із конкретних положень або угод про уникнення подвійного оподаткування;
  2. після проведення перевірки, зазначеної в пункті 1, не має знань, які б обґрунтовували припущення про наявність обставин, що виключають можливість застосування ставки податку або звільнення від сплати податку, або нестягнення податку, що випливають зі спеціальних положень або договорів про уникнення подвійного оподаткування, - тоді він зможе скористатися ставкою податку або звільненням від сплати податку, що випливають з договору про уникнення подвійного оподаткування або спеціальних положень.

Незалежно від того, чи сплачуються суми до 2 000 000 злотих, чи перевищують цю суму, законодавець вимагає від платника прояву належної перевірки. Належну перевірку слід розуміти як вжиття дій, які зробила б будь-яка інша розсудлива особа, щоб оцінити, чи дотримано стандартів застосування конкретної податкової пільги. Однак точний характер цієї належної перевірки є суперечливим. Як правило, платник повинен перевірити точність документів, отриманих від платника податку, що утримується, з фактичним станом справ, включаючи фактичне податкове місце проживання, фактичну підприємницьку діяльність тощо. Ця перевірка повинна проводитися з використанням загальнодоступних даних. У випадку пов'язаних осіб перевірка також повинна включати доступні непублічні дані. Крім того, у випадку операцій, що стосуються платежів за нематеріальні послуги між пов'язаними особами в рамках групи капіталу, податкові органи вимагають суворіших вимог до належної перевірки. Вони можуть включати, наприклад, запровадження додаткових внутрішніх процедур, що визначають процедури перевірки одержувачів платежів та обсяг зібраних документів або інформації.

Щоб визначити, чи має платник податку на прибуток у джерела доходу право на ставку або звільнення від оподаткування, передбачені чинною угодою про уникнення подвійного оподаткування, він може запросити висновок податкового органу щодо застосування пільг щодо податку на прибуток у джерела доходу. За отримання такого висновку стягується збір у розмірі 2000 злотих. Податковий орган видає висновок протягом шести місяців з моменту отримання заяви. Висновок служить гарантією правильності розрахунку. Однак, якщо умови для застосування пільг не виконані, або орган має сумніви щодо відповідності поданих документів фактичним обставинам, або має сумніви щодо фактичної діяльності платника податків, або визначить, що сплата належної суми може бути пов'язана з ухиленням від сплати податків, платник податків відмовить у наданні висновку. Якщо висновок буде відхилено, платник може подати скаргу до адміністративного суду.

Питання утримання податку у джерела викликає багато сумнівів, які ще більше загострюються рішеннями податкових органів та постановами адміністративних судів. Хоча це питання досить детально регулюється Законом про податок на прибуток фізичних осіб та підприємств, важливо ознайомитися з інформацією, опублікованою Міністерством фінансів, та контролювати практику податкових органів. Тому, якщо вам потрібно сплатити борг, що підлягає утриманню податку у джерела, доцільно звернутися за професійною податковою консультацією.

Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.

Правовий статус станом на 18 липня 2023 року.

автор:
Рафал Кнап

Рафал Кнап

Юридична консультація
+48 22 856 36 60 | r.knap@kglegal.pl

автор/редактор серії:

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.