W odpowiedzi na przeprowadzone w 2017 i 2018 roku badania, zlecone przez Komisję Europejską, mające na celu ustalenie przez europejskie organy nadzoru finansowego możliwości zastosowania aktualnie obowiązującego prawa rynku finansowego do kryptowalut, Komisja Europejska przyjęła w dniu 24 września 2020 r. tzw. pakiet finansów cyfrowych (ang. Digital Finance Package, DigFin), w założeniu mający zwiększyć konkurencyjność i innowacyjność Unii Europejskiej w sektorze finansów.
Przedstawiona strategia ma na celu zunifikowanie zasad funkcjonowania na rynku Europejskim podmiotów świadczących usługi finansowe, w tym również poprzez zasoby wirtualne (ang. virtual assets).
Wśród wyznaczonych prac projektowych w szczególności należy wyróżnić: strategię w zakresie finansów cyfrowych, projekt rozporządzenia o operacyjnej odporności cyfrowej (DORA), projekt rozporządzenia o technologii rozproszonego rejestru (DLT) i projekt rozporządzenia o rynkach kryptoaktywów (MiCA).
Strategia legislacyjna zawarta w przyjętym pakiecie finansów cyfrowych opiera się o 4 główne założenia:
- ujednolicenie rynku cyfrowego usług finansowych, a przez to udostępnienie europejskim konsumentom usług transgranicznych, wprowadzenie ogólnoeuropejskiego procesu licencyjnego działalności opartej o wartości wirtualne,
- zabezpieczenie konsumenta oraz inwestora przed zagrożeniami wynikającymi z nowych usług cyfrowych,
- stymulację innowacji cyfrowych poprzez ustalenie jasnych, ogólnych unijnych ram regulacyjnych, ułatwienie funkcjonowania usług transgranicznych na terenie unii,
- rozwój europejskich finansowych baz danych, zwiększenie dostępu do danych w obrębie sektora finansowego.
Spośród planowanych regulacji na szczególną uwagę zasługuje projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków krypto aktywów i zmieniający dyrektywę (UE) 2019/1937, zwany potocznie „MICA” (ang. Regulations of Markets in Crypto-assets).
Obecnie działalność związana z emisją kryptoaktywów, świadczeniem usług na podstawie technologii rozproszonego rejestru oraz wprowadzania ich do obrotu zależy od rozwiązań wprowadzonych w danym państwie Unii oraz przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Chaos regulacyjny, brak jednolitych przepisów prawnych oraz brak wspólnego stanowiska organów nadzoru krajów członkowskich UE w sprawie kwalifikacji prawnej krypto aktywów, z jednej strony oznacza trudności w prowadzeniu działalności o zasięgu międzynarodowym wewnątrz Unii Europejskiej, z drugiej natomiast brak ochrony podmiotów nabywających kryptoaktywa na rynku, jak również inwestorów zainteresowanych rozwijaniem innowacyjnych projektów.
Zadaniem MICA jest zapewnienie znacznie większego stopnia pewności prawnej, usunięcie rozdrobnienia wśród systemów krajowych i zapewnienie możliwości wprowadzania kryptowalut do obrotu z jednego punktu wejścia, w ramach ujednoliconego procesu licencyjnego.
Z jednej strony oznacza to znaczną presję regulacyjną na wszystkie podmioty prowadzące lub planujące prowadzenie działalności gospodarczej związanej z aktywami wirtualnymi, z drugiej natomiast jest to kluczowy krok w kierunku zmiany postrzegania kryptowalut jako wysoce ryzykownych, ochrony klienta indywidualnego oraz instytucjonalnego przed powszechnie występującymi zagrożeniami na rynku, a w konsekwencji wzrostu zaufania do kryptowalut. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż rozwiązania nazbyt restrykcyjne mogą uderzyć w Europejski rynek kryptowalut.
Według oficjalnej komunikacji, prace legislacyjne nad rozporządzeniem MICA mają zakończyć się z początkiem 2022. Następnie implementacja regulacji może trwać do 2 lat. Ze względu na przełomowy charakter planowanych rozwiązań, gorąco zachęcamy do śledzenia rozwoju tego projektu razem z nami.
Niniejszy alert ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
autor: