ПДВ підлягає гармонізації в межах Європейського Союзу. Законодавство кожної держави-члена базується на Директиві про ПДВ (Директива Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість). Це усуває будь-які сумніви щодо того, що вважається імпортом, а що — внутрішньоспільнотним постачанням товарів. Однак виникає питання щодо операцій з підрядниками з Великої Британії. Вперше в історії ЄС країна вирішила вийти зі спільноти. Одним із наслідків цієї дії є те, що правила ЄС більше не застосовуються. Отже, під час здійснення продажів у межах Великої Британії, чи слід включати ПДВ до доходу, чи це буде виключно чиста сума?
Податкові органи стверджують, що вихід Великої Британії з ЄС призвів до того, що податок на додану вартість (ПДВ) у Великій Британії не є таким самим, як податок, що застосовується в державах-членах. Наслідком такої позиції є те, що дохід від продажу товарів у Великій Британії – це ціна з урахуванням ПДВ. Водночас, валова ціна повинна вважатися витратою, що відраховується з оподатковуваного доходу.
У суперечках з податковими органами платники податків стверджували, що вихід Великої Британії з ЄС не змінив характеру ПДВ. Структурно він залишається таким самим, як і в державах-членах ЄС. Незважаючи на вихід з ЄС, він все ще походить від Директиви про ПДВ. Тому немає підстав вважати, що оподатковуваний дохід також включає вихідний ПДВ, який розраховується згідно з британською податковою системою. Британський ПДВ не може вважатися доходом, оскільки він може бути лише невідшкодовним прибутком. Тим часом британський ПДВ (як і податок у державах-членах ЄС) розраховується в податковій декларації, яка періодично подається до податкових органів. Тільки ПДВ, який остаточно обтяжує платника податків, такий як вхідний ПДВ, який не може бути відрахований, або вихідний ПДВ, який не може бути перенесений на наступні ринки, вважатиметься витратою, що підлягає відрахуванню з оподаткування. Це пояснюється тим, що тоді він втрачає фундаментальну характеристику податку на додану вартість: нейтральність.
Адміністративні суди погоджуються з позицією платників податків. Вони посилаються на рішення Адміністративного суду в Гданську, винесене 16 березня 2021 року (цікаво, що скасовано Вищим адміністративним судом 2 квітня 2024 року). Суд постановив, що ПДВ у Норвегії (Merverdiavigift) не є доходом для польських платників податків. Важливо, що він не є остаточним прибутком. Той факт, що Норвегія не є членом ЄС, не має значення (довідковий номер I SA/Gd 1152/20).
Однак, якби ПДВ у Великій Британії вважався доходом, тоді оподаткування відбувалося б. Одна й та сама сума оподатковувалася б двічі: один раз ПДВ у Великій Британії та другий раз податком на прибуток у Польщі.
Відсутність територіальної ідентичності між ПДВ ЄС та Великої Британії не є перешкодою для визнання доходу чистим доходом. Платник податків, який поніс витрати в певній країні, не повинен бути поставлений у невигідне становище лише тому, що ця країна вирішила вийти з Європейського Союзу.
Суди також наголошують, що позиція податкових органів призведе до неконкурентоспроможного експорту до Великої Британії, витісняючи польських підприємців з цього ринку.
(див. рішення Верховного адміністративного суду: рішення від 14 лютого 2023 року, II FSK 1050/22, рішення від 7 лютого 2025 року, II FSK 626/22)
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Закон чинний станом на 14 липня 2025 року.
автор/редактор серії:
