Трудове законодавство, безсумнівно, гарантує багато прав працівників, зокрема право на відпустку. Як згадувалося в попередній статті цієї серії, працівники мають право на відпочинок, тобто на відпустку. Нормативні акти також передбачають відпустку через певні непередбачені події, часто ті, які працівник не може передбачити заздалегідь, наприклад, догляд за близькою людиною.

У наступній статті наведено короткий опис окремих видів відпусток, окрім загальновідомої щорічної відпустки, на яку працівник має право протягом трудових відносин.

a. Відпустка для догляду

Положення Трудового кодексу нещодавно були змінені у зв'язку з впровадженням директив ЄС, спрямованих на досягнення балансу між роботою та особистим життям. Рушійною силою цих змін стала необхідність дати працівникам можливість залишатися на ринку праці, наприклад, під час догляду за близькими або надання підтримки з серйозних медичних причин.

Відпустка для догляду не є частиною щорічної відпустки. Працівник має право на п'ять днів на календарний рік на кожного члена сім'ї, який визначається як: син, дочка, мати, батько або чоловік/дружина. Крім того, її можна використовувати, якщо особа, яка проживає з ним у тому ж домогосподарстві, потребує допомоги.

Як працівник, чиї близькі потребують підтримки, ми повинні пам’ятати кілька речей. Перш за все, подаючи заяву на цю форму відпустки, працівник повинен подати роботодавцю заяву в паперовому або електронному вигляді не пізніше дня перед початком відпустки.

Працівник, який бере цю відпустку, захищений, тобто він має право на захист зайнятості протягом цього часу і навіть за кілька днів до її початку (це означає, що роботодавець не може розірвати його контракт). Ця відпустка також зараховується до періоду роботи, який визначає права працівника, такі як премії або вихідна допомога. Однак важливо пам'ятати, що ця відпустка неоплачувана.

b. Відпустка через форс-мажорні обставини

Трудовий кодекс також дозволяє звільнення працівника через форс-мажорні обставини у сімейних справах, спричинені хворобою або нещасним випадком, якщо присутність працівника є необхідною. Такі непередбачені події, на жаль, трапляються в житті працівника, тому нормативні акти враховують їхні потреби.

Працівник має право на цю відпустку тривалістю 2 дні або 16 годин у зв'язку з форс-мажорними обставинами, тобто ситуацією, яку працівник не міг передбачити заздалегідь.

Роботодавець не може відмовити у наданні відпустки через форс-мажорні обставини, і, що потрібно наголосити, він навіть зобов'язаний надати відпустку з роботи в такій ситуації.

Важливим питанням тут є той факт, що працівник, який бере цю відпустку, зберігає право на половину своєї заробітної плати.

c. Залишити на вимогу

Працівники планують свою відпустку заздалегідь, відповідно до планів відпусток свого роботодавця. Однак відпустка за вимогою не включена до цього плану. Працівники мають право на 4 дні відпустки на календарний рік, незалежно від причини.

Працівник повинен подати заяву на відпустку не пізніше дня, коли він бажає її взяти, і не пізніше кінця робочого дня. Роботодавець, як правило, зобов'язаний надати відпустку у термін, визначений працівником.

Терміни надання відпустки за запитом значною мірою залежать від розсуду працівника. Як випливає з назви, ця відпустка є запитом. Подання такого запиту після початку роботи є дуже ризикованим і може призвести до того, що роботодавець вважатиме відсутність працівника необґрунтованою.

Незважаючи на значну свободу працівника, він чи вона не може розпочати відпустку на вимогу без прямої згоди роботодавця.

Слід наголосити, що роботодавець може відмовити у наданні такої відпустки через особливі обставини, коли присутність працівника на роботі є необхідною.

г. Спеціальна відпустка

Ще один вид відпустки, на який має право працівник, – це спеціальна відпустка. Вона надається на два дні у разі весілля працівника, народження дитини або смерті та похорону його/її чоловіка/дружини, дитини, батька, матері, вітчима або мачухи; та на один день у разі весілля дитини працівника або смерті та похорону його/її сестри, брата, свекрухи, тестя, бабусі, дідуся або будь-якої іншої особи, яку утримує працівник або яка перебуває під його безпосередньою опікою.

Передбачається, що ця відпустка має припадати на день події, яка її спричинила, або протягом розумного часу після цієї події, наприклад, напередодні весілля або в день виписки новонародженої дитини з лікарні. Як показують наведені вище приклади, підставою для цієї відпустки є саме ця обґрунтована обставина, тому точний день, коли працівник бере вихідний, залежить від його потреб та побажань.

e. Неоплачувана відпустка

Згідно із законом, за письмовим проханням працівника роботодавець має право надати йому неоплачувану відпустку. Під час цієї відпустки взаємні зобов'язання сторін трудових відносин призупиняються, тобто працівник звільняється від роботи, а роботодавець звільняється від виплати винагороди, тоді як трудові відносини залишаються обов'язковими. Така правова структура враховує потреби працівника. 20-26-денна відпустка часто їх не задовольняє. Тому неоплачувана відпустка слугує «запасним колесом» і доступна для допомоги, коли це необхідно.

Роботодавець може, але не обов'язково зобов'язаний, надати неоплачувану відпустку. Працівник повинен подати письмовий запит (але не зобов'язаний його обґрунтовувати). Однак сторони повинні домовитися про дату надання відпустки, і, що важливо, вона може розпочатися лише після згоди роботодавця та в узгоджену дату.

Варто пам’ятати, однак, що якщо відпустка надається на термін більше трьох місяців, сторони можуть передбачити право роботодавця скасувати її з поважних причин. Зазвичай такою причиною є велике робоче навантаження, яке вимагає від працівника відновлення виконання своїх обов’язків.

Цікавим питанням є збереження статусу працівника під час неоплачуваної відпустки, незважаючи на припинення роботи та виплати заробітної плати. Цей період є особливим, оскільки, з одного боку, працівник користується правовим захистом, оскільки роботодавець не має права розірвати його контракт, а з іншого боку, він залишається у розпорядженні роботодавця.

Правові наслідки неоплачуваної відпустки мають вирішальне значення. Ця відпустка не враховується до трудового стажу, який визначає певні права працівників, такі як стаж роботи (який, у свою чергу, визначає термін попередження про укладення трудового договору на невизначений термін) або тривалість відпустки.

Ця відпустка несе певний ризик і повинна використовуватися з обережністю, оскільки працівник не сплачує внески під час відпустки і тому не застрахований. Крім того, працівник не має права на допомогу по хворобі, а періоди непрацездатності, які припадають на неоплачувану відпустку, не включаються до періоду виплати допомоги. Тому, через відносно ризиковані аспекти відпустки, її слід розглядати як крайній захід.

f. Навчальна відпустка

Трудовий кодекс також передбачає шість днів оплачуваної навчальної відпустки для працівників, які складають заочні іспити, іспит на атестат зрілості або іспит на підтвердження професійної кваліфікації чи професійний іспит. Роботодавець повинен надати таку відпустку за умови, що працівнику було призначено навчання або він дав на це згоду. Крім того, 21 день оплачуваної навчальної відпустки надається для підготовки дисертації та підготовки до дипломного іспиту та його складання. Як видно, тривалість відпустки залежить від типу іспиту, який складає працівник. Ця відпустка може бути надана частинами.

Відпустка є цілеспрямованою, тобто якщо працівник запитує її з метою підготовки дисертації та використовує її неналежним чином, це не лише є порушенням трудових зобов’язань, але й вимагає повернення будь-якої винагороди, отриманої за цей час. Крім того, через характер цієї відпустки працівник не має права на грошовий еквівалент через її невикористаний статус.


Описані вище відпустки – це лише частина варіантів, що передбачають можливість звільнення працівника з роботи.

Відпустка буває різних форм, і кожен тип пов'язаний з різною життєвою ситуацією, яка впливає на працівника. Життя пише непередбачувані сценарії, і правові норми прагнуть йти в ногу з цією динамікою. Ці норми, які надають працівникам свободу вибору відповідної форми відпустки, адаптованої до їхніх потреб, є відповіддю на перипетії повсякденного життя. Однак зловживання цим положенням є дуже поширеними в бізнесі. У таких випадках ми маємо можливість заявити про свої права, як працівники, так і роботодавці.

Саме тут ми і приходимо на допомогу, тому, якщо у вас є якісь сумніви, радимо вам звернутися до нашого офісу.

Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.

Правовий статус станом на 6 липня 2023 року.

автор:
Александра Томчик

Александра Томчик

Юридична консультація
+48 22 856 36 60 | a.tomczyk@kglegal.pl

редактор серіалу:


|

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.