Розділений платіж було запроваджено до польського законодавства для зменшення розриву в сплаті ПДВ. Під час оплати рахунку-фактури банківським переказом сума ПДВ перераховується на спеціальний субрахунок отримувача платежу, з якого кошти можуть бути використані лише для законодавчо визначеної мети.

На рахунок ПДВ можна вносити лише кошти ПДВ. Його можна списувати для певної мети, включаючи сплату ПДВ з отриманого рахунку-фактури, сплату ПДВ, ПДВ, ПДВ, акцизного податку, митних зборів, внесків до ZUS (Установи соціального страхування) та KRUS (Сільськогосподарського фонду соціального страхування). На прохання платника податків керівник відповідної податкової інспекції може дати згоду на переказ коштів, що зберігаються на рахунку ПДВ, на банківський рахунок, що ведеться для бізнес-цілей. Однак згода не буде надана, якщо:

  1. існує обґрунтоване занепокоєння, що податкове зобов'язання не буде виконано, зокрема, коли платник податків постійно не сплачує належні зобов'язання, пов'язані з цим податком, або здійснює діяльність, що полягає у відчуженні активів, що може перешкоджати або зірвати стягнення, або
  2. під час податкового провадження, що проводиться проти платника податків, існує обґрунтоване побоювання щодо визначення податкової заборгованості або встановлення додаткового податкового зобов'язання, або
  3. Перевірка обґрунтованості заяви, поданої платником податків, свідчить про наявність обґрунтованих побоювань щодо податкової заборгованості.

Якщо винесено рішення про відмову у перерахуванні коштів, платник податків має право подати скаргу.

Цей метод доступний лише для транзакцій між підприємствами. Його використанням можна здійснювати будь-які платежі, незалежно від суми чи товарів чи послуг, за які вони здійснюються. Однак, починаючи з 2019 року, законодавець запровадив обов'язок оплати методом розділеного платежу, коли сума рахунку-фактури перевищує 15 000 злотих (або її еквівалент в іноземній валюті), а оплата здійснюється за придбані товари чи послуги, перелічені у Додатку 15 до Закону про ПДВ (включаючи будівельні роботи, вугілля, сталеву продукцію, мобільні телефони та комп'ютери). Невикористання обов'язкового методу розділеного платежу також карається Податково-кримінальним кодексом і карається штрафом у розмірі до 720 денних ставок.

Окрім санкції, законодавець також запровадив стимули для використання методу розділеної оплати.

  1. Платники податків, які придбали товари та послуги, зазначені у додатку 15 до Закону про ПДВ, та сплатили їх методом розділеного платежу, не несуть солідарної відповідальності із суб’єктом господарювання, що здійснює постачання, за його податкову заборгованість.
  2. Стосовно платників податків, які здійснюють сплату з використанням розділеного платежу, положення про додаткове податкове зобов'язання не застосовуються до суми, що відповідає сумі податку, що випливає з отриманого рахунку-фактури, сплаченого з використанням розділеного платежу.
  3. Якщо платник податків, який застосовує механізм розділеного платежу, має податкову заборгованість з податку на додану вартість, підвищена процентна ставка не застосовується, якщо платник податків вказав у поданій податковій декларації, сума вхідного податку якої не менше 95% походить з отриманих рахунків-фактур, що були оплачені з використанням механізму розділеного платежу.
  4. Якщо податкове зобов'язання з ПДВ сплачено повністю з рахунку ПДВ раніше граничного терміну сплати податку, платник податків може зменшити суму податку. Зменшення розраховується шляхом множення суми податкового зобов'язання, зазначеної в податковій декларації, на референтну ставку Національного банку Польщі, що діє за два робочих дні до дати сплати податку, та на кількість днів з дати списання коштів з рахунку ПДВ, не враховуючи цей день, до дати закінчення граничного терміну сплати податку, включаючи цей день, поділеної на 360. Сума зменшення податку округлюється до найближчого цілого злотого, причому суми менше 50 грошей округлюються вниз, а суми 50 грошей і більше - вгору.

Хоча роздільний платіж не є обов'язковим у більшості транзакцій, варто врахувати переваги його використання. З огляду на посилення контролю за платежами з боку податкових органів (структуровані рахунки-фактури, знижені ліміти готівкових платежів), можливо, що перелік обов'язкових випадків роздільного платежу незабаром може розширитися.

Рафал Кнап

Рафал Кнап

Юридична консультація
+48 22 856 36 60 | r.knap@kglegal.pl

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.