Поправка до Трудового кодексу від 9 березня 2023 року була опублікована у «Віснику законів». Вона, серед іншого, імплементує директиву ЄС щодо балансу між роботою та особистим життям. Вона набуде чинності 26 квітня. Метою цих змін є забезпечення більш сприятливих правових рішень та пакету соціальних прав, що має призвести до більш безпечної та передбачуваної зайнятості для працівників. Нижче наведено перелік найважливіших змін.
1. Піти
Головною зміною, внесеною до Трудового кодексу, стане гарантування додаткових днів відпустки, метою якої є надання працівникам можливості поєднувати особисте та професійне життя.
Буде запроваджено неоплачувану відпустку для догляду. Вона використовуватиметься, коли працівнику потрібно надати підтримку члену сім'ї або домогосподарству. Ця відпустка триватиме п'ять днів.
Крім того, надається відпустка з роботи у зв'язку з форс-мажорними обставинами. Ця відпустка буде доступна у надзвичайних ситуаціях, пов'язаних із сімейними справами, спричиненими форс-мажорними обставинами, такими як хвороба чи нещасний випадок. Залежно від способу її використання, відпустка надаватиметься на 2 дні або 16 годин на календарний рік. У цьому випадку працівник зберігатиме право на половину своєї заробітної плати. Порядок звітності про використання такої відпустки аналогічний існуючій відпустці за вимогою.
Головною зміною, запровадженою Законодавчим органом щодо відпустки, є продовження відпустки у зв'язку з народженням дитини. З дати набрання чинності Законом вона буде доступна для:
- 41 тиждень – у разі народження однієї дитини одночасно (раніше відпустка становила 32 тижні)
- 43 тижні – у разі багатоплідних пологів (раніше – 34 тижні);
Також відбулися зміни у відпустці, яка надається батькам дітей з довідкою, що підтверджує тяжку та незворотну інвалідність або невиліковну хворобу, що загрожує життю – вона становитиме 65 тижнів або 67 тижнів, залежно від кількості народжених дітей.
Слід зазначити, що кожен з батьків матиме право на дев'ять тижнів виключної батьківської відпустки. Ця відпустка не може бути передана іншому з батьків.
Слід зазначити, що період, протягом якого батько-мати зможе взяти відпустку у зв'язку з народженням дитини, буде скорочено – він становитиме лише 12 місяців.
Як доповнення, можна зазначити, що працівник, який є батьком дитини віком до 8 років, не зможе бути працевлаштований (без його/її згоди):
- понаднормовий час;
- вночі;
- у системі перерваного робочого часу;
- делегувати за межі постійного місця роботи.
Такий працівник також матиме право подати заяву на гнучкий графік роботи.
2. Трудовий договір на випробувальний термін
Законодавець також передбачив підвищений рівень захисту для працівників, які укладають трудові договори з випробувальним терміном. Перш за все, термін дії договору, як правило, залежить від терміну, на який роботодавець має намір працевлаштувати працівника. Відповідно, якщо договір укладено на строк менше 6 місяців, випробувальний термін може тривати один місяць, тоді як якщо працівник бажає бути працевлаштованим на строк не менше 6 місяців, але менше 12 місяців, випробувальний термін може тривати два місяці. Однак, ці терміни можна буде продовжити на один місяць, якщо це виправдано видом роботи.
3. Строковий договір – зобов'язання щодо надання інформації
Роботодавці будуть зобов'язані надати причину, що обґрунтовує розірвання договору або розірвання строкового трудового договору (раніше це стосувалося лише договорів на невизначений термін). Це призведе до можливості оскарження розірвання строкового трудового договору з вимогою про поновлення на роботі.
Крім того, буде запроваджено обов'язок письмово повідомляти профспілку про заплановане розірвання трудового договору.
4. Заява про зміну умов праці
Згідно зі зміненими правилами, працівник, який працює щонайменше шість місяців, зможе подати своєму роботодавцю письмовий або електронний запит (раз на рік) щодо зміни умов праці. Роботодавець буде зобов'язаний відповісти протягом одного місяця, а у разі відмови він буде зобов'язаний обґрунтувати своє рішення.
автори:
