Пані та панове,
у зв'язку з епідемією COVID-19 у нашій країні законодавець розробляє так званий антикризовий щит, тобто пакет правових положень, спрямованих на впровадження правових рішень, пов'язаних із поточною ситуацією в країні.

У цьому попередженні ми представляємо найважливіші положення проекту закону про внесення змін до закону про спеціальні рішення, пов’язані із запобіганням, протидією та боротьбою з COVID-19, іншими інфекційними захворюваннями та кризовими ситуаціями, спричиненими ними, та деякі інші акти.

Водночас, ми хочемо запевнити вас, що постійно стежимо за роботою законодавчого органу над правовими рішеннями, які принесуть користь підприємцям, працівникам та іншим особам, які постраждали від негативних наслідків поточної епідемії. Ми до ваших послуг, якщо у вас виникнуть будь-які запитання.

Рішення для підприємців

Можливість подати заявку на отримання допомоги для збереження робочих місць

Згідно з проектом закону, підприємства матимуть право подавати заявки на отримання допомоги для збереження робочих місць, вимагаючи виплати з Фонду гарантованих пільг працівникам для субсидування заробітної плати працівників, які постраждали від економічного простою або скорочення робочого часу внаслідок COVID-19. Це рішення призначене для охоплення не лише працівників, які працюють за трудовими договорами, а й підрядників та самозайнятих осіб.

Щоб мати змогу скористатися цим рішенням, компанія повинна зіткнутися з економічними простоями або скороченням робочого часу.

У разі економічного простою оплата праці працівників має бути співфінансована з Фонду гарантованого виплати працівникам у розмірі до 50% мінімальної заробітної плати, визначеної на основі положень про мінімальну заробітну плату.

У свою чергу, у разі зниження економічного обороту (у розумінні цього Закону) та скорочення робочого часу максимум на 20% (але не більше ніж на 0,5 повного робочого дня), винагорода має бути співфінансована з Фонду гарантованих виплат працівникам до половини винагороди працівника, але не більше ніж на 40% середньомісячної винагороди за попередній квартал, оголошеної Головою Центрального статистичного управління на основі положень про пенсії та пенсії по інвалідності з Фонду соціального страхування, чинних на день подання заяви про призначення допомоги.

Роботодавець зобов'язаний встановити умови та порядок виконання робіт у періоди економічного простою або скороченого робочого часу в колективному договорі або за погодженням з профспілками підприємства чи представниками працівників (якщо у роботодавця не діють профспілки).

Важливо, що обговорюване рішення буде доступне для суб'єкта господарювання, для якого немає підстав для оголошення банкрутства, зазначених у статті 11 або статті 13 частини 3 Закону від 28 лютого 2003 року – Закон про банкрутство (Збірник законів від 2017 року, поз. 2344, зі змінами), та який не має заборгованості щодо сплати податкових зобов'язань, внесків на соціальне страхування, медичного страхування, Фонду гарантованих виплат працівникам, Фонду праці або Фонду солідарності до кінця третього кварталу 2019 року.

Право на отримання допомоги може бути встановлено протягом трьох місяців з дати підписання угоди. Швидкість подання заявки та підготовки документації матиме вирішальне значення, оскільки заявки розглядатимуться до вичерпання коштів, виділених на це рішення.

Рішення для людей з інвалідністю

Підтримка чинності рішень про інвалідність

У проекті закону передбачається, що якщо з причин, пов’язаних із протидією COVID-19, довідка про інвалідність або довідка про ступінь інвалідності, видана на певний термін відповідно до Закону від 27 серпня 1997 року про професійну та соціальну реабілітацію та працевлаштування інвалідів, термін дії якої закінчується протягом 30 днів з дати набрання чинності обговорюваним законом, вона залишається дійсною протягом наступного періоду в 90 днів з дати закінчення терміну дії цієї довідки, але не довше ніж до дати видачі нової довідки про інвалідність або довідки про ступінь інвалідності.

Однак, якщо протягом 30 днів до набрання чинності обговорюваного Закону буде подано заяву на видачу іншого сертифіката, що підтверджує інвалідність або ступінь інвалідності, зазначеного в Законі від 27 серпня 1997 року про професійну та соціальну реабілітацію та працевлаштування інвалідів, сертифікат про інвалідність або ступінь інвалідності залишатиметься дійсним протягом ще 90 днів з дати закінчення терміну дії цього сертифіката, але не довше ніж до дати видачі нового сертифіката про інвалідність або рішення про ступінь інвалідності.

Рішення для мандрівників та туроператорів

Можливість розірвання або відмови від договору туристичної поїздки в силу закону

Законопроект пропонує рішення для фізичних осіб, які уклали договори, до яких застосовуються положення Закону від 24 листопада 2017 року про пакетні подорожі та пов'язані з ними туристичні послуги (тобто від 22 лютого 2019 року, Збірник законів за 2019 рік, ст. 548, зі змінами). До них належать, наприклад, договори, укладені з туристичними агентствами. Туристичний агент матиме право відмовитися від договору, а організатор — від його розірвання, якщо це безпосередньо пов'язано зі спалахом епідемії вірусу SARS-CoV-2. У такому випадку потрібне повідомлення про відмову від договору або його розірвання. У такому випадку необхідно повідомити про цей факт іншу сторону. Розірвання договору або його відмова від нього відбудеться через 180 днів з дати повідомлення іншій стороні.

Примітка: Відмова від договору або його розірвання у спосіб, описаний вище, не матиме чинності, якщо мандрівник погоджується отримати натомість ваучер від туроператора, який буде використано для майбутніх туристичних заходів протягом одного року з дати, коли туристичний захід мав відбутися.

Рішення для підприємців

Можливість звільнення від податку на майно радою громади

Через негативні економічні наслідки COVID-19, Муніципальна рада матиме повноваження прийняти постанову про звільнення від податку на майно землі, будівель та споруд, пов'язаних з веденням господарської діяльності, на частину 2020 року для визначеної групи підприємців, фінансова ліквідність яких погіршилася. Крім того, мер (мер, президент міста) своїм розпорядженням матиме повноваження продовжити терміни сплати внесків податку на майно, що належать до квітня, травня та червня 2020 року, для визначених груп підприємців, фінансова ліквідність яких погіршилася внаслідок COVID-19, не довше ніж до 30 вересня 2020 року.

Рішення для підприємців

Звільнення від податку на цивільно-правові операції (PCC) для кредитних договорів

Проект закону передбачає звільнення від оподаткування цивільно-правових правочинів за кредитними договорами, укладеними до 31 серпня 2020 року, якщо позичальник є підприємцем у розумінні статті 4, пункту 1 або 2 Закону від 6 березня 2018 року – Закон про підприємців, фінансова ліквідність якого погіршилася внаслідок негативних економічних наслідків, спричинених COVID-19.

Рішення для деяких роботодавців

У період епідемічної загрози або епідемічного стану роботодавець має право вносити зміни до організації роботи та призначати понаднормову роботу

Протягом встановленого періоду часу, не довше ніж до скасування стану епідемічної загрози або епідемії, роботодавець має право:

  1. зміна системи або розподілу робочого часу працівників у спосіб, необхідний для забезпечення безперервності роботи підприємства, дільниці чи офісу;
  2. доручення працівникам працювати понаднормово в обсязі та масштабах, необхідних для забезпечення безперервності роботи підприємства або станції.

Рішення з пункту 1 вище може бути застосоване роботодавцями, які наймають працівників:

  1. на підприємстві, яке здійснює господарську діяльність, що полягає у забезпеченні функціонування систем та об'єктів критичної інфраструктури у значенні ст. 3 пункту 2 літер a, c, f, h та k Закону від 26 квітня 2007 року про кризове управління (Збірник законів за 2019 рік, ст. 1398 та за 2020 рік, ст. 148, 284 та 374);
  2. на підприємстві, яке є субпідрядником або постачальником, що не є частиною критичної інфраструктури, зазначеної у пункті 1, але має вирішальне значення для підтримки безперервності роботи критичної інфраструктури;
  3. забезпечення експлуатації станцій рідкого палива у значенні ст. 3 п. 10h Закону від 10 квітня 1997 року – Закон про енергетику (Збірник законів від 2019 року, п. 755, зі змінами) та станцій природного газу у значенні ст. 2 п. 26 Закону від 6 січня 2018 року про електромобільність та альтернативні види палива (Збірник законів від 2019 року, п. 1124, 1495, 1527 та 1716 і від 2020 року, п. 284);
  4. у підприємця, стосовно якого Прем'єр-міністр видав розпорядження щодо протидії COVID-19.

Рішення для іноземців, які перебувають у Польщі

Продовження легальності перебування в Польщі

Законопроект передбачає, що якщо кінцевий термін подання заяви на отримання дозволу на тимчасове проживання, зазначений у статті 105 пункті 1 Закону від 12 грудня 2013 року про іноземців (Збірник законів від 2020 року, пункт 35), припадає на період епідемічної загрози, або у разі оголошення стану епідемії – на період його дії, оголошеного у зв'язку з інфекціями вірусу SARS-CoV-2, кінцевий термін подання заяви продовжується до 30-го дня після дати скасування стану епідемічної загрози або стану епідемії відповідно. Якщо іноземець подає заяву протягом цього терміну, його перебування на території Республіки Польща вважається легальним. Це рішення має відповідно застосовуватися до термінів, що застосовуються до дозволів на постійне проживання та дозволів на проживання довгострокового резидента Європейського Союзу.

Рішення для підприємців

Можливість відтермінування терміну оплати або сплати внесків до ZUS частинами за період з 1 січня 2020 року без сплати збору за продовження

ZUS не стягує з підприємця плату за продовження у разі перенесення терміну сплати або сплати частинами внесків до ZUS, що належать за період з 1 січня 2020 року, на підставі заяви, поданої протягом періоду дії стану епідемічної загрози або протягом 30 днів після його скасування, а у разі оголошення стану епідемії – протягом його дії або протягом 30 днів після його скасування.

Рішення для підприємців

Зменшення розміру орендної плати у зв'язку з обмеженням або забороною ведення бізнесу в комерційному об'єкті

Це рішення стосується підприємств, яким заборонено або обмежено здійснювати діяльність у торговому приміщенні з торговою площею понад 2000 м². Якщо діяльність орендаря заборонена або обмежена законом під час стану епідемічної загрози або епідемії, і орендар не здійснює таку діяльність, орендна плата за цей період зменшується на 90% порівняно з орендною платою, що належить орендодавцю за договором, якщо договір не передбачає зниження орендної плати, яке є більш вигідним для орендаря. Це рішення буде особливо доступним для підприємств, які орендують приміщення в торгових центрах і через заборони або обмеження не можуть там працювати у зв'язку з епідемією.

Законодавець також забезпечує додатковий захист орендарів, тобто під час стану епідемічної загрози або епідемії вони не несуть відповідальності за невиконання або неналежне виконання договору. Зокрема, вони не будуть зобов'язані відшкодовувати збитки шляхом сплати договірної неустойки або компенсації, якщо невиконання або неналежне виконання договору виникло внаслідок заборони або обмеження діяльності орендаря. Однак, якщо цього вимагає справедливість, суд може, врахувавши інтереси сторін та відповідно до принципів соціального співіснування, визначити орендну плату інакше.

Рішення для роботодавців

Можливість внесення змін до норм робочого часу та укладення угоди про зміну умов праці

Роботодавець, у якого спостерігається зниження економічного обороту внаслідок COVID-19 та який не має заборгованості за податковими зобов'язаннями, внесками на соціальне страхування, медичне страхування, Фонд гарантованого забезпечення працівників, Фонд праці або Фонд солідарності до кінця третього кварталу 2019 року, матиме право:

  1. запровадження обмежень на безперервні щоденні та щотижневі періоди відпочинку,
  2. укласти угоду про запровадження системи еквівалентного робочого часу, в якій допускається продовження щоденного робочого часу, але не більше ніж до 12 годин, у розрахунковий період, що не перевищує 12 місяців,
  3. укласти угоду про застосування менш сприятливих умов праці працівників, ніж ті, що випливають з трудових договорів, укладених з цими працівниками, в обсязі та на строк, визначений угодою.

Рішення для людей, які користувалися певними послугами

Право на звернення з проханням про повернення сплачених коштів

Це рішення буде доступне як для фізичних, так і для юридичних осіб, які уклали договір з бізнесом, що працює у сфері виставок та конгресів, культурних, розважальних, рекреаційних та спортивних заходів, або організовує тематичні виставки чи заходи на свіжому повітрі. Якщо розірвання договору безпосередньо пов'язане зі спалахом вірусу SARS-CoV-2, такий бізнес зобов'язаний повернути сплачені клієнтом кошти протягом 180 днів з дати набрання чинності розірвання договору.

Слід зазначити, що розірвання договору не набуде чинності, якщо клієнт погоджується отримати ваучер від підприємця, який буде використано для майбутніх заходів у рамках діяльності підприємця протягом одного року з дати, коли мала відбутися подія, за яку клієнт сплатив. Крім того, вартість ваучера не може бути меншою за суму, сплачену клієнтом на виконання чинного договору.

Це рішення відповідно застосовуватиметься до підприємця або фермера, який надає готельні послуги у значенні Закону від 29 серпня 1997 року про готельні послуги та послуги екскурсоводів та туристичних гідів.

Рішення для самозайнятих осіб, підрядників, агентів та інших постачальників послуг

Право на допомогу по простої

Законопроект передбачає право на допомогу у разі очікування для осіб, які здійснюють несільськогосподарську діяльність, виконуючи агентський договір, договір доручення, інший договір про надання послуг, до якого застосовуються положення Цивільного кодексу щодо договору доручення, або договір про виконання певних робіт.

Допомога за простій виплачується, якщо внаслідок COVID-19 відбулася перерва у виробництві особою, яка здійснює несільськогосподарську діяльність, або принципалом чи контрагентом, з яким було укладено цивільно-правовий договір, яка тривала безперервно щонайменше 30 календарних днів до місяця, в якому було подано заяву на отримання допомоги за простій. Крім того, особа, яка виконує цивільно-правовий договір, має право на допомогу за простій, якщо:

  1. цивільно-правовий договір було укладено не пізніше 1 лютого 2020 року;
  2. винагорода за виконання цивільно-правового договору становить не менше 50% мінімальної заробітної плати, чинної у 2020 році.

Підрядник не має права на отримання допомоги по перебуванню в очікуванні, якщо клієнт отримав допомогу на виплату заробітної плати в рамках рішень, пов'язаних з протидією економічним наслідкам COVID-19.

Допомога за простій виплачується одноразово у розмірі 80% від мінімальної заробітної плати, чинної у 2020 році. Допомогу виплачує Установа соціального страхування (ZUS). Виплата буде здійснена не пізніше ніж через 30 днів після з'ясування останньої обставини, необхідної для призначення допомоги.

Рішення для підприємців

Можливість звернутися до Старости за фінансуванням для покриття частини витрат на оплату праці працівників

Відповідно до припущень проекту антикризового щита, Староста може надати підприємцю співфінансування частини витрат на оплату праці працівників та внесків на соціальне страхування, що належать до цієї винагороди, якщо підприємець зазнав зниження економічного обороту внаслідок виникнення COVID-19.

Фінансування може бути доступне у разі зменшення обороту на:

  1. щонайменше 30% – у розмірі, що не перевищує суму, визначену як добуток кількості працівників, охоплених заявкою на співфінансування, та 50% мінімальної заробітної плати, визначеної в окремих положеннях,
  2. щонайменше 50% – може бути надано у розмірі, що не перевищує суму, визначену як добуток кількості працівників, охоплених заявкою на фінансування, та 70% мінімальної заробітної плати;
  3. щонайменше 80% – може бути надано у розмірі, що не перевищує суму, визначену як добуток кількості працівників, охоплених заявкою на фінансування, на 90% мінімальної заробітної плати.

Фінансування може бути надано на термін не більше:

  • 6 місяців – у випадку мікропідприємців та малих підприємців у значенні статті 7, пунктів 1 та 2 Закону від 6 березня 2018 року – Закон про підприємців;
  • 3 місяці – у випадку середніх підприємств у значенні статті 7, пункту 1, пункту 3 Закону від 6 березня 2018 року – Закон про підприємців.

Слід зазначити, що підприємець не зможе отримати фінансування в тій частині, в якій ті ж витрати були або будуть профінансовані з інших державних коштів.

Рішення для мікропідприємців

Позика до 5000 злотих з можливістю прощення

Мікропідприємці матимуть право звернутися до голови району за позикою з Фонду праці для покриття поточних витрат на ведення бізнесу. Ця можливість буде доступна для мікропідприємців, зазначених у статті 7, частині 1, пункті 1 Закону від 6–51 березня 2018 року – Закон про підприємців, які здійснювали підприємницьку діяльність до 1 березня 2020 року.

Кредит буде доступний на суму до 5000 злотих за фіксованою процентною ставкою 0,05 річної ставки переобліку Національного банку Польщі. Важливо, що кредит разом з відсотками буде прощений за умови, що мікропідприємець не скоротить повний робочий день порівняно з 29 лютого 2020 року протягом шести місяців з дати його надання.

Рішення для підприємців

Продовження терміну дії кваліфікаційних сертифікатів

Термін дії кваліфікаційних сертифікатів, зазначених у статті 54 пункті 1 Закону від 10 квітня 1997 року – Закон про енергетику, які закінчуються між 1 березня 2020 року та 30 червня 2020 року, буде продовжено до 31 грудня 2020 року. Кваліфікаційні сертифікати, видані протягом цього періоду та раніше, залишаються чинними відповідно до чинних правил.

Рішення для підприємців

Можливість зменшення доходу, отриманого у 2019 році, на суму збитку

Законодавець передбачає рішення, згідно з яким платники податків, які через COVID-19:

  1. зазнала збитків від несільськогосподарської діяльності у 2020 році та
  2. у 2020 році загальний обсяг доходів, отриманих від несільськогосподарської діяльності, що враховується під час розрахунку податку відповідно до статті 27 пункту 1 та статті 30c та одноразового податку на зареєстровані доходи, є щонайменше на 50% меншим, ніж загальний обсяг доходів, отриманих від цієї діяльності у 2019 році,

вони зможуть одноразово зменшити дохід, отриманий у 2019 році від несільськогосподарської підприємницької діяльності, на суму цього збитку, але не більше ніж на 5 000 000 злотих, подавши виправлення податкової декларації за цей рік.

У свою чергу, збиток, не вирахуваний на основі вищезазначеного рішення, може бути вирахуваний відповідно до статті 9, розділу 3 або статті 11 Закону про одноразовий податок на прибуток.

Рішення для підприємців

Продовження терміну подання заяви до Центрального реєстру бенефіціарних власників

Згідно з проектом закону, 1 липня 2020 року є новим терміном виконання зобов'язання щодо звітування про бенефіціарних власників до Центрального реєстру бенефіціарних власників. Початковий термін був 13 квітня 2020 року. Центральний реєстр бенефіціарних власників (ЦРБВ) – це реєстр, який збирає інформацію про осіб, які здійснюють прямий або опосередкований контроль над компанією. Зобов'язання щодо звітування до ЦРБВ поширюється на повні товариства, командитні товариства, командитні акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю та акціонерні товариства (крім публічних компаній).

Рішення для підприємців

Продовження термінів укладання договорів про управління та експлуатацію ППК

Нагадуємо, що суб’єкти господарювання, які мають щонайменше 50 працівників (станом на 30 червня 2019 року), з 1 січня 2020 року підпадають під дію Закону про плани капіталу працівників. Тому, відповідно до встановленого законодавством графіка, вони повинні укласти угоди про управління PPK до 24 квітня 2020 року, а угоди про управління PPK – до 11 травня 2020 року. У проекті закону законодавець пропонує відкласти обов’язок щодо створення Планів капіталу працівників на шість місяців, що означає продовження термінів укладання угоди про управління PPK до 27 жовтня 2020 року, а укладання угоди про управління PPK – до 10 листопада 2020 року.

Якщо у вас виникнуть будь-які питання чи занепокоєння щодо вищезазначених питань, наші юристи завжди до ваших послуг. Радимо вам звернутися до наших кваліфікованих юристів.

Цей матеріал підготовлено на основі проекту закону про внесення змін до закону про спеціальні рішення, пов’язані із запобіганням, протидією та боротьбою з COVID-19, іншими інфекційними захворюваннями та кризовими ситуаціями, спричиненими ними, та деяких інших законів (проект станом на 21 березня 2020 року)


|


Бартош Грас

Бартош Грас

Адвокат, партнер
+48 505 182 416 | b.gras@kglegal.pl

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.