Люди, які розглядають можливість розпочати власний бізнес, часто бояться величезної кількості паперової роботи та початкових витрат на ведення бізнесу. Закон про незареєстрований бізнес, прийнятий у 2018 році, вирішує ці проблеми. Він дозволяє особам, які:
- вони отримують дохід від цієї діяльності, який не перевищує 75% мінімальної заробітної плати, та
- не здійснювали жодної господарської діяльності протягом останніх 5 років.
Переваги незареєстрованої діяльності полягають у наступному:
- відсутність зобов'язання звітувати про підприємницьку діяльність до реєстру підприємців – CEIDG, податкової інспекції та Центрального статистичного управління,
- відсутність внесків на соціальне та медичне страхування для підприємницької діяльності,
- відсутність авансових сплат податку на прибуток,
- без ПДВ (якщо предметом діяльності не є продаж товарів або надання послуг, що потребують реєстрації платника ПДВ),
- спрощена бухгалтерська документація (облік продажів).
Але як слід врегульовувати податки в такій діяльності?
Податок на прибуток
Особа, яка здійснює незареєстровану підприємницьку діяльність, не вважається підприємцем згідно із законом. Вона повинна відзвітувати про свій дохід, подаючи податкову декларацію PIT-36 до кінця квітня року, наступного за роком, у якому вона отримала дохід. Ця форма містить спеціальний розділ для декларування доходів від незареєстрованої підприємницької діяльності.
У декларації зазначається як дохід, так і вартість його отримання. Документи про придбання є підставою для визнання витрат такими, що відраховуються з оподатковуваного доходу. Звичайний чек також вважатиметься документом, що відраховується з оподатковуваного доходу. Однак важливо пам’ятати, що витрати, визнані такими, що відраховуються з оподатковуваного доходу, повинні бути використані для забезпечення або отримання доходу. У разі податкової перевірки або перевірки платник податків повинен буде продемонструвати цей зв’язок.
Дохід, отриманий від підприємницької діяльності, оподатковується відповідно до податкової шкали. У випадку звичайної підприємницької діяльності платник податків може обрати форму оподаткування (податкова шкала, єдиний податок, паушальна виплата), тоді як фізична особа, яка здійснює незареєстрований бізнес, не має такої можливості.
Перевагою незареєстрованого бізнесу над традиційним індивідуальним підприємництвом є відсутність необхідності сплачувати авансові податки. Податок на прибуток сплачується лише раз на рік.
Податок на товари та послуги
Як уже згадувалося, незареєстровані підприємства не будуть платниками ПДВ. Однак Закон про ПДВ не містить жодного конкретного положення, яке б запроваджувало звільнення для такої діяльності. Однак, оскільки дохід від підприємницької діяльності не може перевищувати 75% мінімальної заробітної плати (38 178 злотих за весь 2024 рік), застосовуватиметься звільнення від ПДВ. Суб'єкти господарювання, які здійснюють продажі до 200 000 злотих, не зобов'язані реєструватися як активні платники ПДВ. Фізичні особи, які здійснюють незареєстровану підприємницьку діяльність, також користуються цим звільненням. Однак у Законі чітко зазначено, що не всі можуть скористатися звільненням від ПДВ. Обов'язковий ПДВ застосовуватиметься до суб'єктів господарювання, які продають релігійні вироби з недорогоцінних металів або художні ювелірні вироби віком понад 100 років, серед іншого.
Питання документування продажів за допомогою касового чека також слід відокремити від розрахунку ПДВ. Фізична особа, яка здійснює незареєстровану підприємницьку діяльність, не звільняється від цього обов'язку. Однак вона може скористатися загальними звільненнями, зазначеними в положенні. Як правило, суб'єкти господарювання з річним обсягом продажів до 20 000 злотих звільняються від обов'язку реєструвати продажі в касі. Крім того, незалежно від суми продажів, немає обов'язку реєструвати продажі товарів через систему поштових замовлень у касі, якщо ціна повністю сплачена на банківський рахунок, продавець призначає отриманий платіж до конкретного товару, і він має дані покупця (включаючи адресу). У випадку послуг цей обов'язок не виникає, якщо послуги надаються для фізичних осіб, які не здійснюють підприємницьку діяльність, платіж здійснюється на банківський рахунок, і постачальник послуг може віднести отриманий платіж до наданої послуги. В інших випадках фізична особа, яка здійснює незареєстровану підприємницьку діяльність, буде зобов'язана реєструвати продажі в касі.
Як справи з ZUS?
Немає обов'язку сплачувати внески на соціальне страхування за незареєстровану підприємницьку діяльність. Однак слід пам'ятати, що якщо послуги надаються в рамках незареєстрованої підприємницької діяльності особою, яка не має соціального страхування, отримувач/клієнт послуг буде зобов'язаний стягнути відповідні внески.
Це зобов'язання застосовуватиметься лише до надання послуг. Ніхто не сплачуватиме внески на соціальне страхування з продажу товарів.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Правовий статус станом на 28 жовтня 2024 року.
автор/редактор серії:
