Міністерство сім'ї, праці та соціальної політики опублікувало нову версію законопроекту про прозорість оплати праці. Зміни спрямовані на імплементацію директиви ЄС про рівну оплату праці для жінок і чоловіків за рівну працю або роботу рівної цінності.
Законопроект було значно доповнено. Також було змінено дату набрання чинності нормативних актів. Закон набуде чинності через шість місяців після його публікації у Віснику законів.
Обов'язкова оцінка вартості роботи
Однією з найважливіших змін є запровадження обов’язкової оцінки роботи. Роботодавці будуть зобов’язані використовувати єдині, об’єктивні та гендерно-нейтральні критерії під час оцінки посад або видів робіт. Враховуватимуть: професійну кваліфікацію, досвід, обсяг відповідальності, необхідні зусилля та навички взаємодії, якщо це стосується посади.
Ще однією новинкою є обов'язок застосовувати однакові критерії до всіх посад або видів робіт в організації.
Структура заробітної плати та звітність
Законопроект також вводить визначення «структури оплати праці», що означає структуровані діапазони оплати праці для конкретних посад або груп працівників. Ця структура має на меті полегшити оцінку того, чи отримують працівники, які виконують порівнянну роботу, однакову оплату праці.
Крім того, роботодавці будуть зобов'язані аналізувати та звітувати про гендерний розрив в оплаті праці. Аналіз включатиме не лише базову заробітну плату, але й премії та інші змінні компоненти.
Більша відповідальність та ризики для роботодавців
Запропоновані правила вимагають від роботодавців удосконалення своєї політики винагороди та документування практики нарахування заробітної плати. Це також збільшить ризик виявлення необґрунтованих розбіжностей в оплаті праці, що може призвести до судових позовів та негативних наслідків для репутації.
З точки зору працівників, нові правила мають на меті підвищити прозорість оплати праці та сприяти розгляду позовів, пов’язаних із нерівним ставленням до оплати праці. Вони також слугують реальним стримуючим фактором для роботодавців, які порушують трудове законодавство.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Закон чинний станом на 8 травня 2026 року.
Автор / Редактор серії:
