Сейм ухвалив поправку до Трудового кодексу щодо протидії мобінгу. Закон запроваджує суттєві зміни як для роботодавців, так і для працівників, зокрема нові зобов'язання, пов'язані з впровадженням процедур боротьби з мобінгом. Поправку вже передано до Сенату для подальшого розгляду.

Нові правила накладатимуть на роботодавців конкретні організаційні зобов'язання, пов'язані зі створенням процедур боротьби з мобінгом.

Компенсація за мобінг

Одна з найважливіших змін – запровадження мінімального розміру компенсації для працівника, який зазнав мобінгу.

Згідно з новими правилами, працівник зможе вимагати від роботодавця компенсацію в розмірі не нижче шестикратного розміру мінімальної заробітної плати.

Раніше закон не визначав мінімального розміру компенсації. Це означало, що розмір компенсації визначався судом у кожному конкретному випадку окремо, виходячи з обставин кожної конкретної справи.

Обов'язкові процедури боротьби з мобінгом для роботодавців, у яких працює щонайменше 10 працівників

Проект нормативних актів передбачає нові зобов'язання для роботодавців, які мають щонайменше 10 працівників.

Роботодавець буде зобов'язаний визначити правила, процедури та періодичність діяльності у сфері:

  • протидія порушенням гідності та інших особистих прав працівників,
  • протидія порушенням принципу рівного ставлення у сфері зайнятості,
  • протидія дискримінації,
  • протидія мобінгу.

Ці правила повинні бути визначені в окремих нормативних актах, якщо вони ще не врегульовані колективним договором або трудовим розпорядком, що застосовуються у даного роботодавця.

Узгодження правил з профспілками або представниками працівників

Проектом положення передбачено обов’язок узгодження змісту положення з профспілкою компанії або представниками працівників.

Якщо у роботодавця є профспілка компанії, правила вимагатимуть консультацій з цією організацією. Якщо діє кілька профспілок, необхідні консультації з усіма ними.

Однак на робочих місцях, де немає профспілок, роботодавець буде зобов'язаний узгодити зміст нормативних актів з представниками працівників, обраними відповідно до процедури, прийнятої даним роботодавцем.

Це рішення покликане забезпечити реальну участь працівників у створенні процедур захисту їхніх прав та безпеки на робочому місці.

Шість місяців на адаптацію документації

Законодавець передбачив перехідний період для роботодавців.

Протягом 6 місяців з моменту набрання чинності Закону роботодавці будуть зобов'язані адаптувати чинні правила праці до нових вимог або запровадити нормативні акти, що визначають принципи протидії порушенням гідності та інших особистих прав працівників, порушенням принципу рівного ставлення у сфері зайнятості, дискримінації та мобінгу.

Короткий зміст

Поправка, прийнята Сеймом (нижньою палатою парламенту), передбачає суттєві зміни у сфері протидії мобінгу. Ключові зміни включають запровадження мінімального розміру компенсації за мобінг та зобов'язання роботодавців, які мають щонайменше 10 працівників, запроваджувати детальні процедури боротьби з мобінгом. Наразі законопроект очікує на остаточне узгодження в Сенаті. Якщо нормативні акти будуть прийняті в їхньому нинішньому вигляді, роботодавці матимуть шість місяців, щоб адаптувати свою документацію та процедури до нових вимог.

Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Закон чинний станом на 25 червня 2026 року.

Автор:

Матеуш Звежховський

Матеуш Звежховський

Юридичний консультант
| m.zwierzchowski@kglegal.pl

Редактор серії:

Александра Томчик

Александра Томчик

Юридична консультація
+48 22 856 36 60 | a.tomczyk@kglegal.pl

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.