Власники облігацій звикли отримувати чисті відсоткові виплати. Брокерська компанія виступає платником податків, збираючи та сплачуючи фіксований 19% податок на належні нам відсотки.
Однак, ця практика була спростована Національною податковою інформаційною службою. У тлумаченні, виданому 8 травня 2023 року, номер 0114-KDIP3-1.4011.148.2023.3.MG, для банку, який також здійснює брокерську діяльність, орган встановив, що за виконання певних умов брокерська контора не діятиме як брокер.
Нагадуємо, що згідно з Податковим законом платник податків несе відповідальність за обчислення, збір та сплату податку. Відповідно до статті 41, розділу 4 Закону про податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), брокерські контори зобов'язані стягувати фіксований податок на прибуток з виплат (виплат), здійснених платником податків, або з грошей чи грошових активів, наданих платнику податків, таких як дивіденди, відсотки за облігаціями або дисконти.
Винятком із вищезазначеного правила є стаття 41, розділ 24 Закону про податок на доходи фізичних осіб, яка зазначає, що платники не зобов'язані стягувати податок на відсотки або дисконт за:
- іпотечні облігації;
- облігації:
- з терміном погашення не менше одного року,
- допущені до торгівлі на регульованому ринку або введені до альтернативної торговельної системи у значенні Закону від 29 липня 2005 року про торгівлю фінансовими інструментами, на території Республіки Польща або на території країни, яка є стороною угоди про уникнення подвійного оподаткування, укладеної з Республікою Польща, положення якої визначають правила оподаткування доходів від дивідендів, відсотків та роялті.
До кінця 2022 року, щоб скористатися звільненням від обов'язку утримувати податок, емітент повинен був подати податковому органу декларацію про проведення належної перевірки щодо інформування пов'язаних з ним осіб про неможливість звільнення від оподаткування доходів від відсотків або дисконту за облігаціями з терміном погашення менше одного року та допущеними до торгів на регульованому ринку.
Однак у 2023 році емітенти більше не були зобов'язані звітувати про пов'язаних осіб. Таким чином, неутримання податку суб'єктом господарювання, який веде рахунок цінних паперів, не залежить від виконання додаткових умов.
Відповідно до цих правил та виданих податкових тлумачень, деякі брокерські фірми припинили стягувати податок на дисконти та відсотки за облігаціями. Однак це не означає, що податкових зобов'язань немає. У цьому відношенні нічого не змінилося, але обов'язок сплатити податок покладається на власника облігацій.
Для цього вам необхідно подати декларацію PIT-38, вказавши розрахований податок (19%) у полі 44 (у версії 16 форми). PIT необхідно подати в електронному вигляді, поштою або особисто до 30 квітня. Належний податок також має бути сплачений у той самий термін.
Зобов'язання самостійно розраховувати податок на дохід від облігацій застосовується лише до 2023 року. Згідно з пакетом змін SLIM VAT 3, положення, що діяли до кінця 2022 року, були відновлені з 1 січня 2024 року.
Якщо у вас виникли проблеми з поданням річної податкової декларації, зверніться до нашого офісу.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Правовий статус станом на 15 квітня 2024 року.
автор/редактор серії:
