Кінець громадських консультацій. Думка.

Понад мільйон сімейних підприємств, що працюють у Польщі та генерують 18% ВВП, чекали цього моменту. Закон про сімейні фонди має набути чинності 1 січня 2022 року. Це забезпечить активам сімейних фондів особливий захист від поділу, відчуження або ворожого поглинання. Згідно з обґрунтуванням законопроекту, чинне законодавство обмежує можливості для старших сімейних підприємств передавати свій бізнес. За відсутності правонаступника або угоди між членами сім'ї власники часто вирішують продати бізнес, що призводить до втрати ним сімейного характеру. За словами уряду, слід запобігати таким ситуаціям, як «діти ділять активи своїх батьків, їхні нащадки потім ділять активи на менші частки та реалізують власні плани, включаючи ті, що не пов'язані з бізнесом». Згідно із законопроектом, роль сімейного фонду полягатиме в управлінні його активами, забезпеченні їхнього захисту та наданні фінансової підтримки бенефіціару, призначеному засновником. Засновник (фізична особа з повною дієздатністю) визначатиме бенефіціарів фонду, якими можуть бути фізичні особи та організації суспільного блага.

Сімейний фонд створюється та набуває правосуб'єктності після внесення до реєстру сімейних фондів, в результаті заяви засновника про створення сімейного фонду у статуті або в нотаріальному заповіті. Назва (бренд) фонду супроводжуватиметься приміткою «Сімейний фонд» або абревіатурою «FR». Справами фонду керуватиме правління. Наглядовим органом буде рада опікунів. Важливо зазначити, що сімейний фонд не зможе здійснювати підприємницьку діяльність. Чому було обрано саме це рішення? Є дві причини: незалежно від того, чи є партнери фізичними чи юридичними особами, вони не вважаються підприємцями. Що ще важливіше, ведення бізнесу пов'язане з ризиком, що суперечить основній меті, для якої були створені сімейні фонди: захистити накопичені активи. Тож як сімейний фонд зможе збільшити свої активи? Інвестуючи в акції та цінні папери інших компаній та цінні папери. Згідно з проектом закону, засновник буде зобов'язаний внести операційний капітал на суму щонайменше 100 000 злотих. Проект закону забезпечує правовий захист кредиторів засновника, запобігаючи передачі всіх активів фонду. У такій ситуації фонд погасить борги засновника (до вартості внесених активів).

Однак найважливішим аспектом запропонованих податкових рішень є внесок бізнес-активів до сімейного фонду. Внески бізнес-активів до сімейного фонду не оподатковуватимуться. Важливо, що податок на спадщину та дарування не застосовуватиметься до вигод або активів фонду після його ліквідації, отриманих засновником та його найближчими родичами (чоловіком/дружиною, дітьми, батьками, братами та сестрами, падчерками, вітчимом, мачухою). Однак інші бенефіціари поза сім'єю сплачуватимуть 19% податок. Податок на прибуток підприємств (ПДП) стягуватиметься з фонду лише з його доходів, таких як дивіденди від акцій компаній або інвестиційних фондів. Однак, що стосується процентної ставки податку, фонди не матимуть права на так званий малий 9% ПДП; вони оподатковуватимуться за загальними принципами.

Сімейні фонди – це нове рішення в польській правовій системі, хоча вони відомі та використовуються за межами нашої країни.

Сімейний фонд та компанія – відмінності

Принципова відмінність полягає в тому, що правонаступники не стануть партнерами фонду, а також не зможуть передати свої права або передати їх своїм правонаступникам. Тому, якщо певна родина не бажає зберегти компанію для майбутніх поколінь, і це не є їхньою метою, а правонаступники хотіли б мати можливість отримати готівку на свою частку або залишити сімейний бізнес, то створення сімейного фонду може бути зовсім не найкращим рішенням – ідея сімейного фонду полягає в багатопоколінній спадкоємності. Сімейний фонд не функціонуватиме за тими ж принципами, що й комерційні компанії, хоча тут також є певні подібності (наприклад, правління фонду відповідає за управління та розпорядження активами компанії, представництво та управління її діяльністю, так звана рада захисників не виконує наглядову функцію, а рішення з питань, визначених у статуті сімейного фонду або правових нормах, приймаються так званими зборами бенефіціарів). Бенефіціарами сімейного фонду можуть бути фізичні особи, зазначені засновником, тобто близькі особи або члени його родини, а також організація суспільного блага.

Короткий зміст

Як зазначалося вище, сімейний фонд може бути заснований установчим актом або заповітом – для цього потрібен нотаріальний акт. У Національному судовому реєстрі (KRS) буде створено спеціальний публічний реєстр сімейних фондів, а сам фонд діятиме відповідно до статуту, прийнятого засновником – також потрібен нотаріальний акт. Засновник повинен буде внести до фонду активи на суму щонайменше 100 000 злотих, які будуть використані для досягнення його цілей. Важливо, що це не буде доходом у розумінні правил оподаткування прибутку підприємств.

Створення та ліквідація фондів мають бути нейтральними з точки зору оподаткування. Проект закону передбачає стягнення податку PCC з внесків, зроблених до фондів, а також відсутність отримання доходу від таких переказів фонду. Однак сімейний фонд не буде звільнений від податку на прибуток підприємств – незважаючи на це припущення, що з'явилося в початкових версіях проектів законопроекту. Якщо фонд володіє акціями або паями в компаніях, він отримуватиме дохід від дивідендів від сімейних компаній – і розподіл від цих компаній вже буде оподатковуватися (без звільнення від оподаткування дивідендів). Таким чином, оподаткування відбуватиметься під час виплати дивідендів, а не під час розподілу між бенефіціарами, що не є сприятливим рішенням. Запропоновані рішення щодо оподаткування розподілу між найближчими членами сім'ї, які є бенефіціарами, частково вигідні – це має здійснюватися відповідно до Закону про податок на спадщину та дарування. Як зазначено вище, дохід від діяльності, що здійснюється компаніями, що належать фондам, буде оподатковуватися за аналогічними принципами, як і корпорації. Таким чином, оподаткування розподілу дивідендів буде подібним до оподаткування акціонерів компанії, з розумінням того, що оподаткування відбуватиметься на етапі виплати дивідендів фонду, а не на етапі розподілу коштів бенефіціарам. Дохід, що залишається у фонду, оподатковуватиметься незалежно від його розподілу між бенефіціарами.

Ще одна пропозиція, висунута під час публічних консультацій, окрім вищезгаданого «зворотного» підходу до моделі оподаткування сімейного фонду, також стосувалася питання права спадкоємців на обов'язкову частку. Законопроект, що обговорюється, також внесе зміни до спадкового законодавства щодо обов'язкової частки. Кошти, внесені до сімейного фонду, розглядатимуться як подарунки спадкоємцям або іншим особам, які мають право на обов'язкову частку. Хоча це має на меті запобігти невигідним умовам для тих, хто має право на обов'язкову частку, на практиці це може призвести до проблем з фінансовою ліквідністю під час подання позовів про обов'язкову частку. Ці занепокоєння порушувалися під час консультацій, але зрештою право вимагати обов'язкову частку від сімейного фонду було обмежено можливістю зобов'язаної сторони вимагати відстрочки або розстрочки платежу, або, у виняткових випадках, зменшення. Також планується зменшити обов'язкову частку на будь-які вигоди, отримані від сімейного фонду особою, яка має право на це.

Незважаючи на деякі застереження, загалом пропозицію щодо сімейних фондів слід розглядати позитивно, оскільки вони мають забезпечити безперервність та функціонування багатопоколінних підприємств. Вони також можуть забезпечити певну безпеку для сімейних підприємств, визначивши правила доручення їм управління. Очікується, що законопроект буде подано до парламенту у другій половині 2021 року, а сам закон набуде чинності 1 січня 2022 року.

Якщо у вас є якісь питання або ви хочете спланувати своє спадкування, зверніться до адвоката Наталії Сервінської (n.serwinska@kglegal.pl).

    Маєте запитання? Зв'яжіться з нами – ми відповімо якомога швидше.