Система повернення депозитів набуде чинності в Польщі 1 січня 2025 року. Автомати з продажу пляшок або пункти збору пляшок стануть постійним елементом у багатьох магазинах.
Закон про запровадження системи повернення депозитів було опубліковано наприкінці минулого року. Однак, через виниклі занепокоєння, було опубліковано проект закону про внесення змін до Закону про управління упаковкою та відходами упаковки, а також деяких інших законів, щоб вирішити ці невизначеності.
Одним із питань, що викликає сумніви, є зобов’язання щодо ПДВ, пов’язане зі стягненням застави та подальшим продажем тари, що підлягає поверненню застави. Це питання важливе не лише для виробників та власників продуктових магазинів, а й для кожного споживача. Купуючи напій у скляній пляшці, ми сплачуємо заставу в розмірі 1 злотого, тоді як за напій у банці чи пластиковій пляшці – 50 грошей. Якби ця сума збільшила базу оподаткування, така покупка коштувала б нам дорожче.
Чинні правила ПДВ вже регулюють це питання. Згідно з ними, якщо товари постачаються у зворотній упаковці, застава не збільшує оподатковувану суму. Однак, якщо упаковку не повертають, вартість неповерненої упаковки має бути оподаткована протягом 60 днів.
Проект змін не скасовує чинні положення у цьому відношенні. Однак, він запроваджує нові рішення, що застосовуються лише до упаковки, на яку поширюється система обов'язкового заставного депозиту. Застава за цей тип упаковки також не збільшить базу оподаткування, тобто ПДВ не буде додано до застави, стягнутої під час покупки. Неповернена упаковка буде об'єктом оподаткування. Суб'єкти господарювання, які продають продукцію в упаковці для напоїв, будуть зобов'язані декларувати ПДВ на зібрану заставу, яка не була повернута після закінчення року. Однак, якщо в певному році було зібрано більше упаковки, ніж було випущено в обіг, надлишок може бути врегульований у наступному році.
Платниками ПДВ у цьому випадку будуть суб'єкти господарювання, які впроваджують продукцію в упаковці для напоїв, тобто виробники та імпортери. Однак вони не сплачуватимуть податок до податкової інспекції. Роль платника візьме на себе представницька організація (оператор системи). До її обов'язків входить врегулювання депозитів у роздрібних та оптових торгових точках, а також в інших пунктах збору упаковки та відходів упаковки. Згідно з запропонованим законопроектом, вона також відповідатиме за збір та сплату ПДВ податковим органам з неповернених депозитів, стягнутих суб'єктами господарювання, які впроваджують продукцію в упаковці для напоїв.
Окрім декларування правильної суми ПДВ (зобов'язання суб'єкта господарювання, що ввозить напої) та сплати податку (зобов'язання суб'єкта господарювання, що його представляє), законопроект також вимагає від обох суб'єктів ведення детального обліку для цілей розрахунку ПДВ. Для полегшення перевірок у цьому відношенні, ці записи будуть надані податковим органам на запит.
Планована дата набрання чинності законопроекту – 1 січня 2025 року. Законопроект ще не подано до Сейму.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Правовий статус станом на 16 вересня 2024 року.
автор/редактор серії:
