У нашому першому серпневому ранку для будівельної галузі, відповідно до нашої нової серії статей, ми представимо вам найважливіші, нещодавні зміни в законодавстві (як внесені, так і заплановані), які можуть виявитися важливими для ринку нерухомості та всієї будівельної галузі.
1. Набрання чинності Положенням Міністра розвитку та технологій від 21 червня 2022 року про процентні ставки, за якими розраховується сума внеску до Гарантійного фонду забудовників.
1 липня 2022 року набуло чинності Положення Міністра розвитку та технологій щодо процентних ставок, що використовуються для розрахунку внеску до Гарантійного фонду забудовників.
Відповідно до цього Положення, відсоткова ставка, за якою розраховується внесок до Гарантійного фонду забудовника, що сплачується забудовником, який:
- відкритий ескроу-рахунок для житла – 0,45%,
- закритий житловий ескроу-рахунок – 0,1%.
На даний момент це не максимальні ставки, передбачені Законом про новий розвиток (1% для відкритого та 0,1% для закритого ескроу-рахунку – як ми детально писали у статті #56).
2. Зміна Закону про адміністративне судочинство – можливість доставки документів на поштову скриньку
7 липня 2022 року президент Анджей Дуда підписав поправку до Закону про адміністративне судочинство, яка, серед іншого, дозволила доставку документів на поштову скриньку. Ця зміна має на меті полегшити доступ до суду для осіб, які з різних причин не можуть отримувати пошту за місцем проживання, зокрема для бездомних.
Додане положення (тобто, ст. 69 § 2 Поштового кодексу) визначає, що: «На прохання адресата доставка може бути здійснена на вказану ним адресу поштової скриньки. У такому випадку лист, надісланий через поштового оператора у значенні Закону від 23 листопада 2012 року – Поштовий закон, має бути зданий у поштове відділення цього оператора, про що має бути поміщено повідомлення у поштову скриньку адресата. У повідомленні має бути зазначено поштове відділення оператора, де було здано лист, та інформація про те, що його необхідно забрати протягом семи днів з дати залишення повідомлення»
3. Польська угода 2.0 – повернення оподаткування згідно з податковою шкалою також для тих, хто отримує дохід від приватної оренди
Закон від 9 червня 2022 року, що вносить зміни до Закону про податок на доходи фізичних осіб та деяких інших законів, загальновідомий як «Польська угода 2.0», дозволив, серед іншого, підприємцям, які обрали фіксовану ставку або одноразовий податок, обрати спосіб сплати податку. Підприємці зможуть обрати спосіб сплати податку за такими шкалами:
- щодо єдиного податку та паушальної виплати – постфактум (після закінчення 2022 податкового року) за весь податковий рік,
- одноразово – додатково до 22 серпня 2022 року за другу половину року.
Цей вибір дозволяє вам скористатися як зниженою ставкою податку (12%), так і неоподатковуваною сумою у розмірі 30 000 злотих та підвищеним податковим порогом у 120 000 злотих.
Можливістю повернутися до масштабу можуть скористатися не лише підприємці, а й люди, які отримують дохід від приватної оренди – їм потрібно лише повідомити про це керівника податкової служби у податковій декларації PIT-36.
Водночас слід зазначити, що дохід від приватної оренди, отриманий з 2023 року, оподатковуватиметься лише одноразово із зареєстрованого доходу.
4. Прийняття проекту поправки щодо підвищення енергоефективності будівель
26 липня 2022 року Рада Міністрів ухвалила проект змін до Закону про енергетичну ефективність будівель та Закону про будівництво. Нові рішення випливають, серед іншого, з необхідності підвищення ефективності чинної системи оцінки енергоефективності будівель у Польщі. Заплановані рішення включають зміни до вимог щодо перевірки систем опалення та кондиціонування повітря, розширення кола систем, що підлягають обов'язковій перевірці (це стосуватиметься систем потужністю понад 70 кВт). Крім того, планується забезпечити загальний доступ до основної інформації, що міститься в сертифікатах енергетичної ефективності, зібраних у центральному реєстрі енергетичної ефективності будівель. Також буде покращено якість сертифікатів енергетичної ефективності (це також стосуватиметься звітів, підготовлених після перевірки систем опалення або кондиціонування повітря).
5. Наступний етап цифровізації будівельного провадження – Президент Республіки Польща підписав поправку до Закону про будівельне право
Наступний етап цифровізації адміністративних проваджень у будівельній галузі – 20 липня 2022 року Президент Республіки Польща підписав поправку до Закону про будівництво. Перш за все, вона дозволяє інвесторам вести будівельний журнал в електронному вигляді (через систему EDB).
Крім того, Закон дозволяє ведення електронного журналу будівельних робіт. Крім того, Закон про будівництво запроваджує положення, що регулюють роботу порталу електронного будівництва.
Портал електронного будівництва надає можливість генерувати всі документи, пов'язані з процесом будівництва, включаючи заяви на отримання дозволів на будівництво, повідомлення про будівництво чи інші будівельні роботи, заяви на отримання дозволів на знесення, повідомлення про знесення, декларації про право використання майна для будівельних цілей тощо.
Спрощення також стосуються кваліфікаційних іспитів у будівництві – їх можна проводити у дати, встановлені відповідною палатою професійного самоврядування.
Як правило, Закон набирає чинності через 14 днів після його опублікування, за винятком кількох положень, які набирають чинності 1 серпня 2022 року, через 6 місяців з дати опублікування або 1 січня 2023 року.
Водночас запрошуємо вас слідкувати за нашою серією статей – наступного тижня ми підсумуємо чотири роки дії закону про трансформацію, а також практику офісів та судів, що напрацьовувалася в його рамках.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Правовий статус станом на 2 серпня 2022 року.
автор: редактор серіалу:
