Оголошення змін
На початку серпня Міністр фінансів оголосив про принципи законопроекту про внесення змін до Закону про податок на прибуток підприємств. Законопроект мав на меті змінити оподаткування сімейних фондів. За даними Міністерства, сімейні фонди занадто часто створюються не для забезпечення активів та спадкоємності сімейного бізнесу, а виключно для отримання вигоди від пільгового оподаткування шляхом агресивної оптимізації оподаткування. Тому запропоновані зміни включатимуть оподаткування короткострокової оренди в сімейних фондах, оподаткування участі сімейних фондів в іноземних податково прозорих компаніях та контрольованих іноземних організаціях (КІО), а також встановлення трирічного пільгового періоду на продаж майна, звільненого від оподаткування
Поточний стан
Питання короткострокової оренди досі є предметом податкових суперечок. З одного боку, сімейні фонди користуються податковими звільненнями за здачу майна в оренду, але з іншого боку, податкові органи вважають, що короткострокова оренда насправді не є договорами оренди і тому повинна оподатковуватися за штрафною ставкою у розмірі 25%. Однак у нещодавніх рішеннях адміністративні суди стали на бік сімейних фондів, стверджуючи, що немає підстав для розмежування податкових наслідків оренди, визначеної в Цивільному кодексі, та короткострокової оренди.
Більше на цю тему: Короткострокова оренда в сімейному фонді
Подібно до короткострокової оренди, справи щодо оподаткування сімейних фондів у зв'язку з їхньою участю в податково прозорих компаніях (особливо люксембурзьких компаніях) також часто потрапляють до суду. Податкові органи вважали, що, хоча такі компанії функціонують як інвестиційні фонди, вони є податково прозорими та не підпадають під законодавчу сферу діяльності сімейного фонду (приєднання до комерційних компаній, інвестиційних фондів, кооперативів та подібних організацій, що базуються в Польщі або за кордоном, а також участь у цих компаніях, фондах, кооперативах та організаціях). У цьому випадку суди часто стають на бік платників податків, встановлюючи, що податковий статус компанії не має значення при оцінці того, чи є іноземна компанія комерційною компанією чи ні.
Наразі немає сумнівів, що сімейні фонди не сплачують податки з організацій, які відповідають критеріям для того, щоб вважатися організаціями, контрольованими іноземними державами. Законодавчо вони звільняються від оподаткування у зв'язку з їхньою участю в комерційних компаніях, незалежно від того, чи знаходяться такі компанії в податковій гавані чи ні.
Однак, питання про те, чи є відчуження активів фонду невдовзі після їх внеску оподатковуваною подією, є спірним. З одного боку, фонд отримує звільнення від оподаткування під час відчуження майна, за умови, що майно не було внесено з метою відчуження. З іншого боку, звільнення застосовується до придбання та відчуження цінних паперів, деривативів та подібних прав без будь-яких обмежень. Визначити, що метою внесення активів було їх відчуження, важко і не ґрунтується на чітких передумовах. Думки різняться, наприклад, щодо того, чи оподатковується негрошовий внесок сімейного фонду у формі набутого майна, чи ні. Податкові органи історично вважали, що так. Внесення негрошового внеску є формою відчуження майна. Однак деякі адміністративні суди постановили, що оскільки сімейний фонд може купувати цінні папери, негрошовий внесок в обмін на акції компанії не може оподатковуватися.
Білл
У п'ятницю, 29 серпня, було опубліковано проєкт закону про внесення змін. Цей законопроект запроваджує оподаткування сімейних фондів у таких сферах:
- іноземна контрольована організація;
- дохід від нереалізованого прибутку (вихідний податок);
- оренда житлових будівель та приміщень, за винятком прямої оренди сімейним фондом для житлових потреб;
- відчуження майна, придбаного у пов'язаної особи, якщо це відбувається протягом 36 місяців після закінчення року, в якому його було придбано;
- акції компаній, фондів та кооперативів, що здійснюють підприємницьку діяльність, якщо вони не є платниками податку на прибуток або користуються звільненням від оподаткування всього свого доходу.
Згідно із законопроектом, закон має набути чинності 1 січня 2026 року. Однак обмеження щодо продажу майна сімейним фондом застосовуватимуться до майна, придбаного ним після 31 серпня 2025 року. Перш ніж закон набуде чинності, його має бути проголосовано в Сеймі та Сенаті, а також підписано Президентом.
Ця стаття призначена лише для ознайомлення та не є юридичною консультацією.
Закон чинний станом на 8 вересня 2025 року.
Автор/редактор серії:
