Każdy pracodawca powinien działać w taki sposób, aby stwarzać pracownikom możliwość podwyższania kompetencji zawodowych. Pozwala to bowiem osiągnąć i utrzymać zarówno motywację, jak i rozwój pracowników oraz samej organizacji.
Pierwsze kroki pracownika
Należy wskazać, że celem uzyskania jakiejkolwiek możliwości rozwoju, pracownik powinien w pierwszej kolejności ustalić jakie dokładnie czynności powinien przedsięwziąć celem podniesienia kwalifikacji zawodowych. Następnie winien on wystąpić do pracodawcy o zgodę na podniesienie kwalifikacji zawodowych (przy czym przyjmuje się, że może ona być wyrażona przez każde zachowanie, które w sposób dostateczny wyraża wolę pracodawcy). Może się przy tym zdarzyć sytuacja odwrotna – tzn. podnoszenie kwalifikacji może nastąpić z inicjatywy pracodawcy.
Warto wskazać, że za okres podnoszenia kwalifikacji zawodowych (zarówno z inicjatywy pracodawcy, jak również za jego zgodą) pracownikowi przysługuje urlop szkoleniowy oraz zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania. Za te okresy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Urlop szkoleniowy
Pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze:
- 6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych, do egzaminu maturalnego oraz do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu zawodowego;
- 21 dni – w ostatnim roku studiów na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.
Umowa i świadczenia dodatkowe
Pracownik i pracodawca powinni zawrzeć pisemną umowę regulującą wzajemne prawa i obowiązki związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych. Nie jest to jednak warunek konieczny, o ile pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Zaznaczyć przy tym należy, że pracodawca może przyznać takiemu pracownikowi dodatkowe świadczenia – mające skompensować opłaty za kształcenie, czy inne opłaty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych.
Zwrot kosztów
Kluczowym pytaniem pracowników w kontekście podnoszenia kompetencji zawodowych jest – czy będę musiał zwracać pieniądze? Odpowiedź brzmi – wszystko zależy od tego, w jaki sposób umówisz się z pracodawcą. Niemniej, co do zasady, pracownik, który zdecyduje się na wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę, będzie musiał zwrócić pracodawcy co najmniej część kosztów, jakie ten poniósł w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracownika.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 10 stycznia 2025 r.
autor:Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.