Ulga na sponsoring (CSR)

24.03.2025 | Podatkowe to i owo

Płacąc podatki oczekujemy, że będą przeznaczone na finansowanie m. in. służby zdrowia, edukacji, infrastruktury, pomocy społecznej, kultury, czy sportu. Z pewnością niejednemu zdarza się narzekać na niedofinansowanie szpitali, infrastruktury sportowej, czy zły stan zabytków narodowych.

O ile finansowanie tego typu instytucji jest domeną państwa, może być również współfinansowane przez podmioty prywatne – zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Dla przedsiębiorców przewidziane są specjalne zachęty dla działalności sponsoringowej. Działania wpisujące się w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) jest nie tylko dobrze widziana u kontrahentów, lecz przynosi konkretną korzyść podatkową.

Przedsiębiorcy, którzy w roku podatkowym ponieśli wydatki na działalność:

  • sportową,
  • kulturalną,
  • wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

— mogą bowiem odliczyć od podstawy opodatkowania 50% poniesionych wydatków.

Stanowi to dodatkową preferencję, gdyż poza tym przysługuje im prawo do zaliczenia 100% poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Sumarycznie zatem przysługuje prawo do odliczenia 150% wydatków.

Kosztami kwalifikowanymi są wydatki na:

  1. działalność sportową:
    • finansowanie klubu sportowego niedziałającego w celu osiągnięcia zysku przeznaczone na:
      • realizację programów szkolenia sportowego,
      • zakup sprzętu sportowego,
      • pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
      • pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
      • sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
    • stypendium sportowego,
    • imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową;
  2. działalność kulturalną:
    • finansowanie państwowej i samorządowej instytucji kultury,
    • finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne;
  3. szkolnictwo wyższe i naukę:
    • finansowanie stypendiów za wyniki naukowe lub sportowe studentom i doktorantom,
    • ponoszenie za zatrudnionego pracownika opłat za studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach,
    • finansowanie wynagrodzeń studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów,
    • opłacania studiów dualnych
    • wypłata sześciomiesięcznego wynagrodzenia pracownikowi zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, będącemu absolwentem danej uczelni.

Angażując się w sponsoring możemy zatem nie tylko okazać wsparcie lokalnemu klubowi sportowemu, czy przyczynić się do rozwoju działalności kulturalnej. Wartością którą otrzymujemy w zamian jest zwiększenie rozpoznawalności naszej marki. Korzystamy przy tym ze zmniejszenia obciążeń podatkowych. Angażując się też w kształcenie pracowników poza zwiększaniem kompetencji, które mogą przełożyć się na wyniki naszej działalności, zwiększamy swoją atrakcyjność jako pracodawcy oraz korzystamy z preferencji podatkowej.

Przypominamy, że termin na roczne rozliczenie CIT upływa już za tydzień. Podatnicy PIT mają czas do końca kwietnia.

Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.

Stan prawny na dzień 24 marca 2025 r.

autor/redaktor cyklu:

Rafał Knap

Radca prawny
+48 22 856 36 60 | r.knap@kglegal.pl

Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.