W dzisiejszym artykule z cyklu pt. „Wtorkowe Poranki dla Budowlanki” przedstawiamy Państwu artykuł o planowanych zmianach w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane („Prawo budowlane”). Projekt został zaproponowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (numer UD22, dalej jako „Projekt”) jeszcze w lutym 2024 r., ale w ostatnich dniach została przedstawiona wersja po zmianach wynikających z konsultacji społecznych. Proponowana zmiany mają na celu uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego oraz zmniejszenie obciążeń zarówno dla inwestorów, jak i organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Projekt ten zawiera również regulacje dotyczące budowy przydomowych schronów i ukryć doraźnych oraz doprecyzowanie przepisów związanych z budową budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m².
Najważniejsze zmiany przedstawione w Projekcie:
1. Regulacje dotyczące budowy przydomowych schronów i ukryć doraźnych:
Umożliwienie budowy przydomowych schronów i ukryć doraźnych o powierzchni użytkowej do 35 m², służących ochronie mieszkańców budynków mieszkalnych jednorodzinnych na wypadek np. ataku zbrojnego lub ekstremalnych zjawisk pogodowych.
2. Doprecyzowanie przepisów dotyczących budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m²:
Wyjaśnienie zakresu weryfikacji składanego przez inwestora zgłoszenia oraz sposobu postępowania ze zgłoszeniem, jeśli jest niekompletne lub jego zawartość nie wskazuje jednoznacznie, że dotyczy budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni zabudowy do 70 m².
3. Zmiany w definicjach ustawowych:
Proponuje się wprowadzenie m.in. definicji budynku mieszkalnego wielorodzinnego, budynku gospodarczego, budynku użyteczności publicznej, budynku zamieszkania zbiorowego oraz budynku rekreacji indywidualnej
4. Dotyczące postępowań w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy
a. W art. 50 dodano ust. 6 w celu rozszerzenie zakresu zastosowania tzw. uproszczonego postępowania legalizacyjnego, o którym mowa w art. 49f–49i Prawo Budowlane do istotnych odstępstw budowlanych. Podstawowym uzasadnieniem dla tej zmiany jest wprowadzenie zachęty do szybszego dostosowania istniejących obiektów do stanu gwarantującego bezpieczeństwo ich użytkowania, oraz potrzeba usunięcia nieuzasadnionego nierównego traktowania właścicieli nieruchomości w podobnych sytuacjach.
b. Wprowadzenie nowych uprawnień organu nadzoru budowlanego w postaci ostrzeżenia organów nadzoru budowlanego kierowanego do inwestora w celu podjęcia przez niego odpowiednich działań wymaganych przepisami Prawa Budowlanego w przypadku dokonania istotnych odstąpień od dokumentacji projektowej bez wszczynania postępowania administracyjnego w tym zakresie. Obecnie takie działanie wiąże się z wszczęciem przez nadzór budowlany dotkliwego dla inwestora postępowania administracyjnego, natomiast projektowany mechanizm ma umożliwić inwestorowi naprawienie nieprawidłowości (likwidację istotnego odstąpienia) przed wszczęciem wobec inwestora postępowania administracyjnego.
Niezależnie od intencji wnioskodawcy Projekt przedstawiony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii w dużej mierze dotyczy inwestorów indywidualnych, planujących rozpoczęcie budowy własnego domu jednorodzinnego lub deweloperów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie budownictwa jednorodzinnego.
Link do projektu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12382501
W dniu 24 kwietnia 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym („Nowelizacja”). Powyższa nowelizacja nakłada na Deweloperów obowiązek udostępnienia na swojej stronie internetowej ogólną część prospektu informacyjnego oraz podaniem informacji w zakresie: (i) ceny za m² powierzchni użytkowe każdego z oferowanych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych oraz całej nieruchomości lub jej części, będących przedmiotem sprzedaży, (ii) ceny pomieszczeń przynależnych, jeżeli nie są uwzględnione w cenie lokalu oraz (iii) innych świadczeń pieniężnych, które nabywca zobowiązany jest spełnić na rzecz dewelopera w wykonaniu umowy przenoszącej własność. Naruszenie powyższych obowiązków stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i może być przedmiotem postępowań toczących się przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nowelizacja została przekazana do Senatu, który zaplanował jej rozpatrzenie na posiedzeniu odbywającym się w dniach 14 i 15 maja 2025 r.
Jednocześnie informujemy, że 16 kwietnia 2025 r. Prezydent RP podpisał Ustawę z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Jest to istotna informacja dla wszystkich inwestorów, jak i gmin z uwagi m.in. na przesunięcie wejście w życie reformy planistycznej o 6 miesięcy. O szczegółach zmian pisaliśmy w naszym artykułach: #243 i #247.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie jest to porada prawna.
Stan prawny na dzień 6 maja 2025 r.
autor:

Nasze artykuły i alerty prawne możesz otrzymywać jako pierwszy, prosto na swoją skrzynkę mailową! Zapisz się do newslettera klikając w link lub skontaktuj się z nami pod adresem mailowym social@kglegal.pl, aby spersonalizować wysyłane treści.